Dele vindue i to vertikalt

God formiddag kloge mennesker,

Et lidt specielt snedkerspørgsmål:
Kan man dele et tofagsvindue i to ned gennem lodposten (naturligvis med en meget skarp rund- eller båndsav), således at man kan montere det ene af de to "nye etfags" på et andet tofags og så dermed stå med et trefags? Eller bliver det noget komplet Scheiße? Jeg har nemlig et par fine tofagsvinduer i overskud, og jeg står faktisk og mangler et trefags, som svarer til et af mine tofags+den ene halvdel af et delt tofags til mit lille anneks. Og jeg er stor fan af at genbruge gode, sunde materialer, hvis det er muligt - og ikke mindst meningsfuldt og ladesiggøreligt.

På forhånd tak!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kun skal bruge et trefags så kan du skære det ene fag bort og skrue hele lodposten på det hele vindue. Skal du bruge begge halvdele vil jeg da mene at det skulle kunne lade sig gøre. Hvis din rundsav ikke har stor nok klinge ville jeg spørge en snedker om han ville gøre det på båndsaven

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 21-08-2021 11:56:40

Hvis du kun skal bruge et trefags så kan du skære det ene fag bort og skrue hele lodposten på det hele vindue. Skal du bruge begge halvdele vil jeg da mene at det skulle kunne lade sig gøre. Hvis din rundsav ikke har stor nok klinge ville jeg spørge en snedker om han ville gøre det på båndsaven

 Tak for input, Kovas! 

Ja, planen er også, hvis det overhovedet er en gangbar idé, at få den lokale snedker til at foretage snittet, da hans værktøj er en tand skarpere end mit.

Jeg tænkte på, ved din løsning 1, at man jo i det tilfælde så står med en noget tykkere "ny lodpost", da den jo så består af vertikal karm samt hele den nye lodpost fra det fraskårede vindue. 
Ja det er klart at foretrække at bortskære den ene del hvis man kun skal bruge et trefagsvindue.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
  1. Kan det lade sig gøre: Ja.
  2. Ser det pænt ud: Delte meninger
    1. Hvis du "bare skærer af og skruer sammen", så IMO nej, men gør du som foreslået under 3.1, så kan det blive nogenlunde at se på, og til et annex, frem for hoved bygning, så "går det nok".
  3. Får jeg en større karm/lodpost: Ja.
    1. Men du kan skære lidt af 2-fagets karm fra, så du har "2 halve"=1 hel. Husk at lime og skrue delen sammen, samt sørge for ny træ-beskyttelse, især ved samlingen da du vil have stor tilbøjelighed til råd/indtrængen af vand på samlingerne.
    2. Sørg for dit skærende værktøj kan lave snittet i én arbejdsgang, og alternativt gør det i 2x2 snit med materiale til overs, og så kan du "høvle dem til" så de to passer sammen.
    3. Sørg for korrekt tand-tal på saven og en skarp klinge på din høvl.
Edit: Husk at tænke på øskner og storm-kroge er slået/skruet ind i karmene, så du skal tilpasse dit snit efter du ikke rammer metal-delene.

 

Steensen skrev den 21-08-2021 14:47:05

  1. Kan det lade sig gøre: Ja.
  2. Ser det pænt ud: Delte meninger
    1. Hvis du "bare skærer af og skruer sammen", så IMO nej, men gør du som foreslået under 3.1, så kan det blive nogenlunde at se på, og til et annex, frem for hoved bygning, så "går det nok".
  3. Får jeg en større karm/lodpost: Ja.
    1. Men du kan skære lidt af 2-fagets karm fra, så du har "2 halve"=1 hel. Husk at lime og skrue delen sammen, samt sørge for ny træ-beskyttelse, især ved samlingen da du vil have stor tilbøjelighed til råd/indtrængen af vand på samlingerne.
    2. Sørg for dit skærende værktøj kan lave snittet i én arbejdsgang, og alternativt gør det i 2x2 snit med materiale til overs, og så kan du "høvle dem til" så de to passer sammen.
    3. Sørg for korrekt tand-tal på saven og en skarp klinge på din høvl.
Edit: Husk at tænke på øskner og storm-kroge er slået/skruet ind i karmene, så du skal tilpasse dit snit efter du ikke rammer metal-delene.

 Tak for udførlige anvisninger, Steensen! 

Det var faktisk også din model 3.1, jeg havde i tankerne, så jeg får en lodpost nummer 2 i samme tykkelse som den anden.

Derudover tænkte jeg også at fræse karmen på udvendig side, efter at have gjort den tyndere, så den får samme profil som lodposten, så det ser mere fuldendt ud.

Slutteligt tænkte jeg at behandle med linolie i samlingen, inden lim - som man ville gøre ved en lus ved gamle vinduer. Er den gangbar i din optik? 
Jeg ville beskære karmen på den ene, og flække det andet sæt midt over, og så har du udfræsninger som de skal være fra den der er skåret midt over, og du kun har en lodret "lige samling".
Men husk stadigvæk på det stål der er banket/skruet ind i karmen, ikke kommer i dine træ bearbejdnings klinger/blade.

Jeg har ikke styr på om limen kan binde på overfladen af linolie behandlet træ, men jeg antager at du også sætter et par skruer i diagonalt fra top og bund, begge veje.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også