Sikring til vaskemaskinen?

Hvilken sikring til vaskemaskinen?
Vores vaskemaskine er tilslutte et ældre kraft stik, som I en enkelt fase tilsluttet i og ender i et hunstik med jord.
Så skal der være 16 amp eller 10 amp sikring i gruppen? jeg har kun en sikring i gruppen da de andre faser ikke bruges.

Jeg havde sat en 10 amp i, men en elektriker som skulle installere et nyt kombi relæ, skiftede den af ren og skær venlighed om til 16 amp.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er en alm vaskemaskine så er det EU lov at den skal være 230 V og dermed med en 10 A sikring.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 21-08-2021 10:06:25

Hvis det er en alm vaskemaskine så er det EU lov at den skal være 230 V og dermed med en 10 A sikring.

 Ahhh den holder ik…så du siger at en vaskemaskine ikke må tilsluttes en 16A sikringsgruppe.

Det jeg skriver er at det normale er at vaskemaskiner skal kunne tilsluttes 230 V og da en 10 A sikring er rigelig her , så er det nok den der bliver brugt , hvis du har et 400/ 230 V 16 A stik så kan du da godt bruge det .
Førhen var det normalt at vaskemaskiner kørte på 400 V og 10 A/16A sikring  , det gav en hurtigere opvarming og dermed en bedre vask , men et EU dekret lavede det om så alle vaskemaskiner kunne let tilslutets en alm 230 V 10 A installtion .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det er korrekt med 230 V og så er frit valg hvis installationen er til det , 10 eller 13 og også 16 A kan anvendes .

Slut herfra.......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
kaffemand skrev den 21-08-2021 09:49:39

Hvilken sikring til vaskemaskinen?
Vores vaskemaskine er tilslutte et ældre kraft stik, som I en enkelt fase tilsluttet i og ender i et hunstik med jord.
Så skal der være 16 amp eller 10 amp sikring i gruppen? jeg har kun en sikring i gruppen da de andre faser ikke bruges.

Jeg havde sat en 10 amp i, men en elektriker som skulle installere et nyt kombi relæ, skiftede den af ren og skær venlighed om til 16 amp.

 Når du alligevel har en elektriker på, så få lavet dit kraft stik om til 2-3 16A schuko stik, så har du "plads" til tumbler, vaskemaskine og en varmeblæser til sko f.eks. eller strygejernet samme sted.

Om der sidder 10, 13 eller 16A sikring i gruppen, gør ikke noget så længe den stikkontakt/grisetryne udtag der er sat op er beregnet til 16A (hvis 16A sikring)

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis