Mursten knækker når jeg skruer i dem

Hvorfor knækker mine mursten, og er det et problem? Forsøger at fastgøre en reglar til min udvendige husmur (gule mursten).

Har boret et 14mm hul, hvori jeg sætter en 14mm nylon rawlplug til mur/beton.

Den del går fint. Men når jeg så skruer en 12mm fransk skrue ind, så knækker murstenene   
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er et voldsomt pres radialt. Brug i stedet limankre eller hvis belastningen  ikke er så stor så karmskruer.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Enig med Kermit - er det så ekstreme belastninger at man ikke kan bruge alm 7.5mm karmskruer istedet? - til overdækket terrasse eller siden af en carport plejer det at være langt det nemmeste.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

På kassen er der angivet man skal bruge skruer i 10-12mm diameter. En 8mm vil da bare fise rundt inde i pluggen.

Så jeg er stadig et stort spørgsmålstegn. Men ja jeg må gå over til at bruge forankringsmasse istedet for rawlplug.
BOFH skrev den 20-08-2021 11:11:44

Enig med Kermit - er det så ekstreme belastninger at man ikke kan bruge alm 7.5mm karmskruer istedet? - til overdækket terrasse eller siden af en carport plejer det at være langt det nemmeste.

/BOFH

 Yes. Karmskruer er løsningen. Nemt og stabilt.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jeg havde samme udfordring som dig, med nogle øje bolte på 8mm, der startede jeg med 10mm rawplugs, men stenne flækkede, så gik jeg op i 12mm plugs, og så var problemet løst, og jeg kan hænge i hver enkelte øjebolt. (100+ kg)

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis