Fræse gulvvarme i betondæk: Ikke dybt nok betonlag

Hej alle

I takt med at vi er ved at renovere 2 rum i alt 63 m2, der slutteligt skal blive til en stue og et køkken/alrum, har vi besluttet at vi godt vil have gulvvarme.  

Huset er fra 58, i 3 etager med fuld kælder.

Vi har revet det gamle gulv af, så der lige nu er et bart (skævt) betonlag. Vi skal have afrettet gulvet og lagt et lag beton på til sidst, som ender med at blive slutgulvet. Beton-mændende, der var ude og kigge på opgaven, fortalte at der skulle afrettes helt ned til 1 cm, så det ville blive svært at støbe gulvvarme ovenpå det eksisterende gulv.  

Optimistisk tegnede vi op til at fræse gulvvarmen ned, 6 cm, i det eksisterende gulv, men efter at have fræset den første rille opdager jeg at beton-laget kun er 6,5 cm.  Da jeg ordner det med en vinkelsliber har jeg skåret igennem beton-laget og opdager at der nedenunder er luft (cirka 2 cm) og dernæst leca beton (vil gætte på cirka 8,5 - 9 cm).  

Gode råd er dyre... Men jeg aner ikke hvad jeg nu skal gøre.

  1.  Fræse gulvvarmen 4,5 cm ned i beton-laget (men hvad med luft-laget nedenunder? Kommer jeg til at fyre for ydervæggene)
  2. Sprøjte papir-uld i luft-laget og fræse gulvvarmen 4,5 cm ned? 
  3.  Hive betongulvet af og støbe et nyt gulv (hvilket jeg helst vil undgå da det klart er den dyreste løsning)
Har I nogle gode råd?
Jeg har vedhæftet billedet af den første rille, samt ned i hullet på denne for at vise lagene.

Kontornusser


18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har jo selv set løsningen - der er kun den hårde vej der virker.
Lav lige et prøvehul ved en skillevæg for at se om der er sokkel under skillevæggen.
Er der sokkel under, så bank hele gulvet op og få gjort plads til korrekt isolering.
Er der ikke sokkel under skillevæggene, så drop gulvvarmen.

Søren O
johnm skrev den 19-08-2021 18:47:39

Er det etagedæk du skærer i ?

 Ja, det er i stueetagen og der er kælder under.

Og du har styr på at det ikke er dækelementer du er ved at skære i stykker?
johnm skrev den 19-08-2021 19:07:49

Og du har styr på at det ikke er dækelementer du er ved at skære i stykker?

 Det har jeg ikke, nej. 

Og jeg ved heller ikke hvordan jeg vurderer om det er forsvarligt at banke det ned eller om det skal bestå for at huset ikke braser sammen.

Annonce
Jeg tror du skal få en sagkyndig til at se på det inden du skærer videre så du ikke pludselig står i kælderen .
johnm skrev den 19-08-2021 19:24:49

Jeg tror du skal få en sagkyndig til at se på det inden du skærer videre så du ikke pludselig står i kælderen .

 Det lyder som en god ide.

Måske en løsning 4 er at høvle 2 - 2,5 cm af beton-laget og lægge gulvvarmeplader ovenpå.. så er vi da udenom det 
Du har slet ikke plads til at hæve gulvhøjden vel?
Men ja, nok en god plan at få en kyndig til at inspicere og rådgive😀

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 19-08-2021 19:48:00

Du har slet ikke plads til at hæve gulvhøjden vel?
Men ja, nok en god plan at få en kyndig til at inspicere og rådgive😀

 Nej, der er desværre ikke nok plads.. Ellers havde det været for nemt 😉 

Det er desværre for dyrt at støbe helt nyt + en professionel til at kigge sagerne igennem, men jeg ved jeg vil ærgre mig gul og blå hvis jeg står til januar i vores fede nye køkken/alrum, eller sidder i stuen og ser tv, mens jeg fryser af hævleds til fordi radiatorerne ikke er tilstrækkelige ...
Hmm.. måske var det en mulighed  at få en erfaren mand ud at kigge,  og give et bud på en opbygning? Hvis du ingen intentioner har, om at benytte hans tilbud  kunne det jo nok være god stil at give ham betaling for tiden?

Hvilken gulvbelægning overvejer I i det færdige? Jeg studser nemlig over at du nævner at du er nervøs for om radiatorerne er tilstrækkelige..
Altså, så vidt jeg ved, varmer gulvvarme jo ikke huset mere op, end dine radiatorer (med mindre de er underdimensionerede eller for få) slet ikke end en dårligt isoleret gulvvarme..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis