Fræse gulvvarme i betondæk: Ikke dybt nok betonlag

Hej alle

I takt med at vi er ved at renovere 2 rum i alt 63 m2, der slutteligt skal blive til en stue og et køkken/alrum, har vi besluttet at vi godt vil have gulvvarme.  

Huset er fra 58, i 3 etager med fuld kælder.

Vi har revet det gamle gulv af, så der lige nu er et bart (skævt) betonlag. Vi skal have afrettet gulvet og lagt et lag beton på til sidst, som ender med at blive slutgulvet. Beton-mændende, der var ude og kigge på opgaven, fortalte at der skulle afrettes helt ned til 1 cm, så det ville blive svært at støbe gulvvarme ovenpå det eksisterende gulv.  

Optimistisk tegnede vi op til at fræse gulvvarmen ned, 6 cm, i det eksisterende gulv, men efter at have fræset den første rille opdager jeg at beton-laget kun er 6,5 cm.  Da jeg ordner det med en vinkelsliber har jeg skåret igennem beton-laget og opdager at der nedenunder er luft (cirka 2 cm) og dernæst leca beton (vil gætte på cirka 8,5 - 9 cm).  

Gode råd er dyre... Men jeg aner ikke hvad jeg nu skal gøre.

1.  Fræse gulvvarmen 4,5 cm ned i beton-laget (men hvad med luft-laget nedenunder? Kommer jeg til at fyre for ydervæggene)
  2. Sprøjte papir-uld i luft-laget og fræse gulvvarmen 4,5 cm ned? 
  3.  Hive betongulvet af og støbe et nyt gulv (hvilket jeg helst vil undgå da det klart er den dyreste løsning)
Har I nogle gode råd?
Jeg har vedhæftet billedet af den første rille, samt ned i hullet på denne for at vise lagene.

Kontornusser

Hej alle I takt med at vi er ved at renovere 2... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
lyhne1 skrev den 19-08-2021 20:04:46

Hmm.. måske var det en mulighed  at få en erfaren mand ud at kigge,  og give et bud på en opbygning? Hvis du ingen intentioner har, om at benytte hans tilbud  kunne det jo nok være god stil at give ham betaling for tiden?

Hvilken gulvbelægning overvejer I i det færdige? Jeg studser nemlig over at du nævner at du er nervøs for om radiatorerne er tilstrækkelige..
Altså, så vidt jeg ved, varmer gulvvarme jo ikke huset mere op, end dine radiatorer (med mindre de er underdimensionerede eller for få) slet ikke end en dårligt isoleret gulvvarme..

Vi har kontakt til en beton-mand, som skal støbe et færdigt gulv til os der - lige nu - er gennemsnit 3 cm over det hele. 

Det ene rum er en gammel stue, hvor vi sætter køkken op, og der har vi fjernet en radiator. Min frues drøm var gulvvarme over det hele, men med en komplet renovering af 324 m2, så har vi jagtet de nemme løsninger..

Jeg kan dog godt fornemme at vi nok ikke kommer udenom at skulle bryde gulvet op og få støbt på ny, med nogle beregninger inden så vi ikke pludselig har køkken i kælderen..

Tusinde tak for alle jeres svar.. jeg tror vi i stedet går på jagt efter den perfekte placering til et par nye radiatorer.
Det var det mest fornuftige jeg har læst i denne her tråd .......

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Blandt andre Uponor laver jo sådan set tynde  gulvvarmeplader... er det en mulighed?
De er her: Minitec jeg kan slet ikke overskue, om det er anvendeligt hos jer..😀 (og løsningen er vist ikke billig!)
Da jeg er lidt forvirret over at I ikke kan hæve gulvhøjden, men skal have udlagt 3cm afretningslag..

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Det er ikke så lige til at støbe nyt gulv.
Det er en etage adskillelse som sikkert består at leca fabrikselementer, med et lille beton lag over. Dette betonlag er også en del af styrken. Disse elementer går ind over sokkel / mure og bærer så væggene længere op i huset.
Jeg ville nok kigge på  de meget tynde gulvvarme systemer, og så enten undgå at fræse ned eller blot fræse det lidt ned. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
lyhne1 skrev den 19-08-2021 20:56:32

Blandt andre Uponor laver jo sådan set tynde  gulvvarmeplader... er det en mulighed?
De er her: Minitec jeg kan slet ikke overskue, om det er anvendeligt hos jer..😀 (og løsningen er vist ikke billig!)
Da jeg er lidt forvirret over at I ikke kan hæve gulvhøjden, men skal have udlagt 3cm afretningslag..

De er desværre ikke lave nok.

Vi skal i gennemsnit have hævet 3 cm - men nogle steder skal der kun hæves 1 cm. Det er et ganske skævt gulv.
Annonce
ev elmand skrev den 19-08-2021 23:26:30

Det er ikke så lige til at støbe nyt gulv.
Det er en etage adskillelse som sikkert består at leca fabrikselementer, med et lille beton lag over. Dette betonlag er også en del af styrken. Disse elementer går ind over sokkel / mure og bærer så væggene længere op i huset.
Jeg ville nok kigge på  de meget tynde gulvvarme systemer, og så enten undgå at fræse ned eller blot fræse det lidt ned. 

Tak for dit besyv. 

Jeg stoppede med fræsningen efter én rille da jeg hurtigt så at jeg var ude hvor jeg ikke kunne bunde.. når jeg er derude, så er det rart at en masse kyndige folk gider at give deres besyv med.

som flere foreslår... vælg en tynd løsning oven på eksisterende betongulv... andre steder i Europa fx Belgien, Holland og Tyskland har de mange års erfaring med netop tynde toplag med gulvvarmesystemmet... på tysk kaldes disse plastik plader med dutter-mønster - hvori varmeslanger lægges - for "nuppenplatten" ... kombiner din googlesøgning med "dämmung" eller "fußbodenheizung"... så får du syn for sagen
https://www.google.com/search?q=noppenplatte+fu%C3%9Fbodenheizung&client=ms-android-motorola-rvo3&prmd=isvn&sxsrf=ALeKk03vnkHFGM9C_eQO0RLq8CV4vkeDdQ:1629660429732&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiso5KYrsXyAhUQQ_EDHSa-D8oQ_AUoAXoECAIQAQ&biw=412&bih=734

der findes også rullemåtter - indeholdende et net af 2 x Ø8 pex gulvarmeslanger - som så er ~ 10 mm... dette system - ligeså med nuppenplatten - indstøbes i et tyndt afretningslag, som så kan afsluttes med klinker.

Producenten Jollytherm Aquaheat laver disse løsninger med 2 x Ø8 pex. Der findes to førende produkter på det tyske marked. En af dem sælges i DK under et andet navn og turbo-opskruet pris. Tror nok de hedder MicroTherm i DK:

Jollytherm Prospekt:
https://www.banemo.de/product.html?...edia=80446

Sted hvor det bl.a. kan købes i DE:
https://www.banemo.de/404831/jollytherm-aquaheat-warmwasser-fussbodenheizung-5-0m2-10035?utm_source=referrer&utm_medium=cpc&utm_campaign=idealo

Hvis link ikke skulle virke, så tjek samme fra et af mine tidligere forum-svar

Selvgjort behøver ikke at blive til en brøller ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis