Vulkaniserende lim

Jeg har læst mig til, at den lim som anvendes, når man lapper cykler, den er i stand til at vulkanisere gummi. På en måde gør den overfladen af slangens gummi lidt flydende, så lapningen bedre holder efterfølgende.

Har nogen check på hvilke aktive stoffer, som er i stand til at vulkanisere gummi på den måde?

Jeg har læst mig til stoffer som toluen og trikloretylen kan gøre det, men det samtidig er særdeles giftige stoffer, som man nærmest skal bruge rumdragter for at bruge. Det passer blot ikke rigtigt med en lim, som sælges til almindelig hjemmebrug.

I forbindelse med et helt andet projekt her jeg brug for at kunne lime gummi ret godt, men de kontaktlime, som jeg får anbefalet synes ikke rigtigt at vulkanisere gummi på samme effektive måde som lappelimen til cyklen. Jeg bruger også at rive overfladen op og rense med acetone. Jeg ved, at lim til PVC og vinyl ikke klarer det.

Håber på at nogen kan give lidt råd i denne forbindelse.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nogen har misforstået ordet "vulkanisering", hvilket er en helt anden operation som indebærer høje temperaturer.

Almindelig kontaktlim er super velegnet til gummi, men er på tube ofte for tyktflydende til at lægge et tilpas tyndt lag.
Kontaktlim på spraydåse er et probat middel.
Men kan også fortynde limen lidt, men som du selv er inde på er midlerne ikke i fri handel.

Gummi mod gummi: opkradsing af overfladerne med sandpapir, derefter affedtning med rensebenzin. Så skal det nok holde.

Jeg har brug for at lime en 3,5 mm tyk skridsikker mønstret gummidug til træplade. Problemstillingen er, at gummidugen begynder at slippe langs kanten efter omkring 2 års brug. Jeg har hidtil brugt almindelig kontaktlim.

Til cyklen bruges det som producenten kalder "vulkaniseringsvæske" - se her:
https://tiptop.dk/webshop/?search=vulc 

Det skulle imidlertid ikke være særligt velegnet til en træoverflade og her anbefaler de en 2-komponent lim med SC4000. Så det bliver nok det næste, som jeg forsøger.
Hej
Hvad med at forsøge med en gummifugemasse, evt. til vinduesmontage. Den klæber både til træ og alu/plast. Jeg tænker på at trække massen ud med en fin tandspartel og trykke gummipladen fast og herefter vente på hærdningen. Træet er jo diffutionsåben, så det skal nok hærde. Den stærkeste gummifuge jeg kender er Sikaflex 11FC. Den anvendes bl. a. til fugning af skibsplanker og den klæber kraftigt på de fleste materialer og skal det være rigtig holdbart, findes der en primer, som påsmøres træet før fugning, så klæber massen så kraftigt, at selv teaktræ revner, før gummifugen slipper sit tag. 
Hilsen Johnny 

Johnny cnc
Jamen det var da rart, at få at vide at den ene overflade er træ og at det ikke er gummi mod gummi (som en cykelslange med lapning er). Tak for det "præcise" spørgsmål. Men det er jo også kun vores tid, ikke din.

Så alt det snak om "vulkanisering" er fuldkommen irrelevant.

Johnnys forslag er ikke dårligt, en anden mulighed kunne være en PU klæber.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis