Varmepumpe installation, fejlstrømsrelæ?

Hej
Jeg har fået monteret en luft/luft varme pumpe i garagen i vinters. Krav til el installation var blot en stikkontakt med virkende jord.
Da jeg igår åbner indedelen for at rense filter er der illustreret 2 el diagrammer.
1. Varmepumpe koblet direkte 230v med kryds over
2. Varme pumpe koblet på et relæ der er koblet på 230v uden kryds over

I manualen skriver Panasonic de anbefaler at bruge et fejlstrømsrelæ.

Skal det tolkes som relæet på diagram på varmepumpen er et fejlstrømsrelæ som er på krævet eller anbefalet?

Panasonic anviser dog ikke en specifik type, men er kommet frem til en 1P+N Type F 10mA anvendes til varmepumper

https://www.elfokus.dk/blogs/bruger-du-den-rigtige-fejlstroemsafbryder/
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ikke et fejlstrømsrelæ af typen HPFI i din installation, hvor din stikkontakt til varmepumpen er tilsluttet. Du skriver, at du har fundet frem til en type F, som detekterer 10 mA. De 10 mA henviser til den overlejrede DC og ikke til udkoblingsstrømmen. Udkoblingsstrømmen er som type A altså 30 mA.

fase
Hej
Jo hus installationen har en 30mAh hpfi fra 2019.

ja den type F blev bl.a. fremhævet til varmepumper som selvstændig beskyttelse i en vejledning til installation flere steder.

Men hvis jeg er dækket af hus installationen med hpfi og diagrammet blot henviser til varmepumpen ikke må tilsluttes en installation uden hpfi er jeg jo dækket fint ind :)

Udklip fra manual”Det anbefales på det kraftigste at installere med ELCB (Earth Leakage Circuit Breaker) eller RCD (Residual Current Device), så stød eller brand undgås)”

Det er en fuldstændig normal og lovlig installation du har , og det er vel lavet af en fagmand , så inder og yderdelen deler samme jord .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Rcd er det nye ord for hpfi...
Den illustration er bare, at de anbefaler at du tilslutter din varmepumpe til en dedikeret sikringsgruppe (som jeg tolker illustationen), men det er mest aht. driftsikkerhed, så den sikring den er tilsluttet ikke "popper så let" f.eks. ved opstart af en stor vinkelsliber på samme skring.

 

En varmepumpen skal tilsluttes 230 V fra en stikkontakt med jord eller via en sikkerhedsafbryder. Det er et lovkrav, at tilslutningen kan afbrydes på 2 poler

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis