Fedtsprøjte spørgsmål

Hej
Jeg har brugt sådan en fedtsprøjte mange gange i mange år, en gang imellem.
Så længe den kan trykke fedt ud er det ok, men mange gange kommer der ikke noget ud, selvom jeg pumper og pumper og jeg har åbnet den og trykket en lang skruetrækker ind i fedtet og der er ca. 10cm fedt endnu. Det kommer bare ikke ud og jeg kan ikke mærke modstand når jeg pumper. En gang imellem kommer der lidt fedt ud.
Er der en som ved præcis hvordan sådan en sprøjte virker?  Der er ikke mange ting man trykke på :-)
Der er kun den stang bagerst med en "udløser" ved beholderen og så er der en slags ventil forrest, som jeg kan høre "puste ud" en gang imellem.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er når der kommer luft i pumpen, det sker jævnligt, især når der ikke er så meget fedt tilbage i patronen.
Der sidder en lille ventil med en kugle, til at udlufte, du trykker kuglen ind med en lille skruetrækker.
Jeg bruger jævnligt fedtsprøjte på arbejde, begynder den at drille, sætter jeg en ny patron i, og fylder så meget der kan være, fra den gamle patron, så sprøjten er helt fuld, så plejer det at virke.

Vi prøver igen, i morgen --
Je_ns beskriver udluftnings processen, men den største "fejl" er du har lade-håndtaget helt ude, og ikke har frigivet fjedren inden i, til at presse på stemplet, og dermed trykke fedtet frem til stempelpumpen, som pumpe håndtaget bevæger.
den flade tangent der ligger ved siden af rundjernet der går igennem endestykket, er en låse mekanisme så fjedren ikke bliver "sparket ud" når du skal genlade fedt-pumpen, ved at suge det op fra f.eks. en 20kg spand, vha. det håndtag.
Frigiv fjedren, ved at trykke på den flade dims, og skub håndtaget i bund, så har du en fedt-pumpe der bare spiller det næste stykke tid, frem til du har ca. 10-20g fedt tilbage i reservoiret.

Tak for svarene.
Jeg har ikke udskiftet patronen, men har prøvet at trykke på kuglen som Jens beskriver.
Og så har jeg også prøvet at "pumpe" eller bare trykke stangen bagerst ind og ud et par gange.
Det føles ikke som om der er modstand fra en fjeder, så det virker lidt ligegyldigt om stangen er inde eller ude, men noget af det har hjulpet, fordi fedtet kunne presses ud :-) 
Du kan ikke mærke "modstand" på stangen når du skubber den ind. Fjedren ligger mellem ende-stykket og den plade/stemplet der presser fedtet ned til hånd-pumpen, som presser fedtet ud i slangen.

Du kan ikke mærke "modstand" på stangen når du skubber den ind. Fjedren ligger mellem ende-stykket og den plade/stemplet der presser fedtet ned til hånd-pumpen, som presser fedtet ud i slangen.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis