Troldtekt opstart samt hjælp til videre forløb

Jeg skal igang med at sætte troldtekt/træbeton loft op i det meste af huset og har tænkt mig at tage værelse for værelse.
Jeg har aldrig begivet mig ud i sådan et projekt og har allerhøjst før monteret en fodliste og spartlet en væg.
Jeg starter i vores gæsteværelse som måler 280x350. Jeg vil køre halvforbandt, og opbygningen skal køre i husets længde.
Jeg kan ikke helt se for mig hvordan det videre forløb er? Kan jeg med de to mål jeg har på rummet, så godt vove mig ud i at starte i et hjørne? Eller skal man starte i midten.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Principielt skal du starte i midten, men når der er flere rum er det vel mest rigtig med samme bladebredde ved ydervæg i alle rum?
Prøv at tegne læggemønstret ned på et stykke ternet papir i målestoksforhold - noget større areal end du skal bruge. Så tager du et andet stykke papir og tegner lokalet op i samme målestoksforhold. Derefter klipper du “lokalet” ud af papiret. Så har du en “ramme” du kan lægge hen over dit læggemønster, og ved at justere på “rammen”, kan du let se hvad der ser rigtigt ud. 

Søren O
Det er ret vigtigt lige at få målt op inden du går igang fra en ende af... for ellers risikerer du at ende med fx et stykke på 5 cm der mangler i den anden ende, og det kommer til at se grimt ud.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Når du skal regne den ud dividerer du med 60 både i længde og bredde. Så kan du se hvor man hele plader der kan være og hvor store de / bliver ude ved siden. De kan altid blive mere end 1/2 plade. Når man også skal bruge 60 i længde retning er det fordi du ønsker halvforbandt.
De 280 divideret med 60 giver jo 4 , et eller andet. Så kunne man tro det var 4 ( 4 x 60 = 240) hele samt 10 cm i hver side. Men det dur ikke så man vælger 3 hele ( 3 x 60 = 180 og der bliver så 50 cm i hver side. Du skal altså starte med en plade i midten Så en af forskalling skal være 30 cm fra midten.
I længden 2 hele ( 2 x 120 = 240 ) så er der 110 tilbage Skal det være helt symmetrisk skal du reelt starte med at skære 5 cm af den første så bliver det 115 + 120 + 115 = 350 Og næste række 55 + 120 + 120 + 55 = 350

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også