Lave billedramme selv

Hej

Jeg har et stort maleri ( ca 130x130 ), hvor jeg gerne vil have skiftet rammen.

Jeg overvejer at lave en ramme selv.
Er det et vildt projekt som kræver, at man er uddannet og ved hvad man laver?

Eller er det nok at man kan finde ud af at skære en liste i smig?

Jeg har en kap og gæringssav som kan save i smig.

Og så havde jeg egentlig tænkt mig at lave rammen i egetræ, men det ved jeg ikke, hvor jeg finder.
Det er heller ikke super vigtigt for mig, at det er eg.
Jeg fandt så KBH Listefabrik som har en hel del rammeliste at vælge mellem, men alle i fyr.

https://www.kbhlistefabrik.dk/produkter/rammelister

Jeg tænker, at jeg enten skal samle hjørnerne med nogle store klammer samt evt. noget trælim. Jeg ved ikke, om jeg også bør sætte nogle skråstivere på, når det er så stor en ramme?

Det sværeste bliver vel at holde rammen sammen i nøjagtigt 90 grader, når hjørnerne samles.

Er der nogen af jer der har prøvet at lave den slags med success?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Skær dine hjørne smige og lav en prøvesamling inden du bruger lim.
Jeg har lavet nogle 90graders vinkler af en gammel bordplade, det vigtige er bare at de er 90 grader så du kan sætte den på indersiden af dine lister for at sikre at hjørnerne er 90grader.
Du kan også købe nogle fancy båndklemmer som kan spænde en ramme sammen, men en snor og nogle pinde kan sagtens gøre det.
Du binder en snor til en stor lykke og lægger omkring rammen. Så indsætter du på hver side af rammen 2 stumper pind i midten. Det gør du på alle 4 sider. Når du så skubber pindene ud mod hjørnerne på hver side, vil snoren strammes og dermed trykke dine hjørner sammen.
Prøv at søge på Youtube efter "How to make a picture frame" så kommer der masser af gode metoder.

Så bare kast dig ud i det, det er ikke så svært bare du sørger for at alle listerne har nøjagtigt samme længde (hvis du vil lave en kvadrat) ellers er 2 stk af en længde og 2 styk af en anden længde.
Bare husk det gamle udtryk:
Mål 2 gange... skær 1 gang       
   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 18-08-2021 13:40:03

1. Skær dine hjørne smige og lav en prøvesamling inden du bruger lim.
Jeg har lavet nogle 90graders vinkler af en gammel bordplade, det vigtige er bare at de er 90 grader så du kan sætte den på indersiden af dine lister for at sikre at hjørnerne er 90grader.
Du kan også købe nogle fancy båndklemmer som kan spænde en ramme sammen, men en snor og nogle pinde kan sagtens gøre det.
Du binder en snor til en stor lykke og lægger omkring rammen. Så indsætter du på hver side af rammen 2 stumper pind i midten. Det gør du på alle 4 sider. Når du så skubber pindene ud mod hjørnerne på hver side, vil snoren strammes og dermed trykke dine hjørner sammen.
Prøv at søge på Youtube efter "How to make a picture frame" så kommer der masser af gode metoder.

Så bare kast dig ud i det, det er ikke så svært bare du sørger for at alle listerne har nøjagtigt samme længde (hvis du vil lave en kvadrat) ellers er 2 stk af en længde og 2 styk af en anden længde.
Bare husk det gamle udtryk:
Mål 2 gange... skær 1 gang       
   

 Hej Henrik


Mange tak for de gode råd.

Jeg er glad for at høre, at det ikke er helt tosset at lave det selv.

Jeg har godt set nogle af de der rammespændere der. Men med et billede på 130+cm på hvert led, så ender jeg med et bånd på over 5 meter. Det kan jeg nok næppe finde.

Men det er nok meget smart med et bredt bånd i stedet for en snor... Så er det lige med, hvor man finder sådan noget. Mon det er en  stof-forretning?

Smart at bruge hjørnerne af en bordplade... Sådan en har jeg ikke lige. Men jeg har en tømrervinkel. Er det ikke nok?

Hvordan tænker du med samlingen?

Vil det være bedst at lave sådan noget som f.eks. "bisquit" samlinger. Aner ikke hvad de hedder på dansk, men de ser sådan ud:



Du kan godt samle den uden at bruge nogen forstærkning, men hvis du vil forstærke hjørnet er det nemmeste at lave en snit lidt ala det sidste billede, det kræver så en fræser. Jeg har også lavet snit i samlingen, men det kræver en bordrundsav, for det skal være præcist så du kan indsætte en "splint" der har samme tykkelse som savsnittet.
Det nemmeste ville nok være at købe nogle små beslag og skrue på når limen er tør.
Du kan sagtens bruge snor til at samle med. Prøv først at spænde det op uden lim, for så får du hurtigt en fornemmelse af hvor meget (eller hvor lidt) der skal spændes. Du vil blive overrasket over hvor meget du kan spænde med en almindelig "tørresnor" og nogle pinde.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 18-08-2021 14:14:06

Du kan godt samle den uden at bruge nogen forstærkning, men hvis du vil forstærke hjørnet er det nemmeste at lave en snit lidt ala det sidste billede, det kræver så en fræser. Jeg har også lavet snit i samlingen, men det kræver en bordrundsav, for det skal være præcist så du kan indsætte en "splint" der har samme tykkelse som savsnittet.
Det nemmeste ville nok være at købe nogle små beslag og skrue på når limen er tør.
Du kan sagtens bruge snor til at samle med. Prøv først at spænde det op uden lim, for så får du hurtigt en fornemmelse af hvor meget (eller hvor lidt) der skal spændes. Du vil blive overrasket over hvor meget du kan spænde med en almindelig "tørresnor" og nogle pinde.  

 

Det var smart med et hjørnebeslag.
Hvor stort set hjørnebeslag skal jeg mon bruge til en ramme der er så stor?

Mon disse på 40x40x12 mm er for små?
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/hjornebeslag-40x40x12mm-12-stk

Jeg frygter lidt, at limen har svært ved at binde når jeg jo faktisk kommer til at lime endetræ mod endetræ.
Jeg går ud fra, at jeg skal bruge alm. trælim?

Jeg ser på dit billede, at der er banket nogle særlige "vinkelsøm" i.
Det var nok en smart ting at gøre også.
Hvad hedder sådan nogle?

Se billede herunder:
Det var et billede jeg hapsede på nettet, så jeg tror at de klammer er skudt i med trykluft.
Jeg ville ikke være nervøs med limen sammen med vinkelbeslagene. Først samler du rammen med lim, og når den er tør skruer du beslagene på.
Det er rigtigt at endetræ og lim ikke er det stærkeste, men i dette tilfælde skal det nok holde indtil du får skruet beslagene på   

Du kan også lave nogle skråbånd i hjørnerne som gør dem stive, men jeg tror at vinkelbeslagene er rigeligt.... så tungt er et billede jo heller ikke.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Med 130 x 130 skal der nok mere end blot et al kryds ind for at stabilisere listerne....
Jeg har en ramme der måler 120x190 lavet hos vindelev blind ramme fabrik men checker det lige når jeg kommer hjem....


MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også