Anbefaling af El-radiatorer

Hej LDS.

Jeg har to børneværelser der en del af en tilbygning fra 1984, et på 8,2m2 og et 11,4m2. Hvor der er to stk. gamle el-radiatorer. Som vi gerne vil have udskiftet. Vi har fået tilbud fra 3 stk. VVS firmaer og de vil alle have mellem 26 og 30.000kr. for at sætte 2 stk. vandbårne(fjernvarme som i resten af huset) radiatorer op. Det virker helt vildt.

Derfor overvejer jeg at sætte 2 stk. nye el-radiatorer op. Hvad kan i anbefale? De må gerne være med WIFI så de er nemme at programmere, da børnene kun bor hos os halvdelen af tiden.

De nuværende er 400volt.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Køb de allerbiligste , der er ikke forskel på virknings graden på dyr og billig , der du får mest varme i W er varmeblæsere 1000/2000 W til 49 kr.  hos Harald nyborg.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Behold de nuværende radiatorer. Som karl smart skriver, er der ingen besparelse ved at skifte. Hvis du skal kunne styre med WI-FI skal du have installeret styring. Jeg bliver nødt til at spørge om du ikke ved, hvornår børne kommer på besøg, så du kan tænde for radiatorerne, inden de kommer.

fase
Vi har også el radiatorer og dem jeg er mest glad for er de lange fyldt med olie. Dvs. ellen varmer olien op og ikke luften. Der er ingen forskel i virkningsgrad.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

De oliefyldte elradiatorer er noget  træge at styre , og helt korrekt så varmer ellen olien op som derefter varmer luften op , derfor er det svært at styre ...............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Grunden til udskiftning er at de ifølge konen er grimme og at hun er bange for at børnene ligger noget op ad dem som der kan gå ild i. Derudover har termostaten sat sig fast, det er ikke så praktisk når jeg gerne vil sænke temperaturen en smule når børnene ikke er her. Det går ikke at slukke helt tror jeg, så suser alt kondens ind på deres værelser.
Annonce
Jeg har ladet mig fortælle at moderne elradiatorer ikke er så farlige som de gamle. Bla. med afbrydersikring hvis et barn skulle smide noget oven i den. De tænker sig ikke altid om :-) 
Nu har jeg købt to stk. Nobø el-radiatorer med termostat og en styreenhed. Nu skal de bare monteres. 750watt og 1000watt 400Volt, da der kun er 400volt i væggen ved radiatorne.

De gamle radiatorer havde hver deres fase at køre på altså en Nul og én fast med 400volt. Det giver jo god mening.
Men de nye har også noget som hedder Z1.
Kan jeg bare lade være med at montere denne i stikket?
Eller skal jeg montere den fase som radiatoren i det andet rum bruger, der?

Så vidt jeg kan google mit frem til er det noget "stjerne" omskifter. Måske er det til at afbløde "start" strømmen når radiatoren tænder?

Du er helt sikker på at radiatorerne er til 400V altså 2faser.. De gamle havde fase og nul altså 230V. Du skal bare forbinde de to faser. Den med Z eller N? Kan være til natsænkning. Begge radiatorer forbindes til to faser..

fase
Jeps. Der er 400v uanset hvilken af faserne jeg måler imellem.
I manualen fra Nobø, står der intet om hvad Z1 er.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis