Træterrasse afskyr hvidt støv fra sig efter olie

Godaften. Jeg har olieret min træterrasse for en uge siden. Der har været rigtig meget regn i tiden efter, men olien har set ud til at fungere upåklageligt ved at skabe hinde på træet.Nu kan jeg så se, at der omkring knaster og sprækker, danner sig noget hvidt støv.Jeg kan godt fjerne det med en kost. Men jeg er bare nysgerrig på, hvad det er? På forhånd tak.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mit gæt er at det er små svampesporer af en art.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Kunne sagtens også være tør harpiks
Det er indtørret harpiks på en overflade der ikke har været behandlet korrekt. Det hvide skær er typisk hvor træet er behandlet med et terpentinprodukt så harpiksen er krystalliseret.

Skaden er typisk på forket/mangelfuld behandling af nåletræ.

Skrap det synlige af med et skarpt jern og genbehandle med alt andet end olie på terpentinbasis.

Din terrasse har levet et kummerligt liv. Det ses på der dybe revner. Du kan ikke rette op på manglende omhu, men forhåbentlig kan du udskyde tidspunktet hvor du skal lave en ny terrasse. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 26-08-2021 19:39:11

Det er indtørret harpiks på en overflade der ikke har været behandlet korrekt. Det hvide skær er typisk hvor træet er behandlet med et terpentinprodukt så harpiksen er krystalliseret.

Skaden er typisk på forket/mangelfuld behandling af nåletræ.

Skrap det synlige af med et skarpt jern og genbehandle med alt andet end olie på terpentinbasis.

Din terrasse har levet et kummerligt liv. Det ses på der dybe revner. Du kan ikke rette op på manglende omhu, men forhåbentlig kan du udskyde tidspunktet hvor du skal lave en ny terrasse.
​1. Terrasse blev lagt i marts 2021, så den har ikke rigtig nået at leve et kummerligt liv
2. Det er fyrretræ
3. Det er en vandbaseret olie, som jeg har behandlet med 
Annonce
Så har du anvendt træ af ringe kvalitet (billig polsk stærekassetræ). Har du undersøgt kvalitet og egenskaber inden du valgte netop disse brædder?

Hvorfor har du valgt brædder med døde knaster?

Når misfarvningen optræder så kort tid efter lægningen, er brædderne ikke afhærdet tilstrækkelig efter indprægningen inden montering.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
I disse tider sælges Palle egnet træ, som terrassebrædder
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis