Hvordan med TV og antenner?

Vi er ved at være parate til en gang TV igen, efter at have være på ren streaming i omkring 10 år. Og vi er i mellemtiden flyttet i hus.
Vedhæftet et billede af vores antennestik. Når jeg forbinder TV med antennestikket, sker der cirka ingenting. TV-et siger, at der ikke er nogen tilgængelige kanaler. Er det fordi man SKAL have et abonnement hos nogen med noget kabel, for at se DR1 osv. eller er det fordi der ikke er noget signal?
Og hvis jeg ikke skal betale for abonnement hos nogen, skal jeg så have en stueantenne til mit Samsung fladskærms TV, der er fem år gammelt? Og hvordan ved jeg, hvilken antenne, det så ville være?
Jeg er virkelig på glatis!
Mvh
Hanna
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke have abonnement for DR men du skal for stort set alt andet.

Tilgengæld kræver DR (og alt andet) skal du have en digital antenne. Hvis huset har en gammeldags analog antenne så laver den ikke andet end at "pynte" på taget. Du kan få en digital stueantenne og modtage DR1.

Men du kan altså også se DR1 live via streaming og hvis du har bare en nogenlunde internet forbindelse så får du mindst samme kvalitet den vej rundt. 

Ask
knudr skrev den 17-08-2021 14:23:31

AskH, undskyld, men hvad er forskellen på en analog antenne og en digital antenne?

 Ingen forskel, men fjernsynet skal stilles til at søge kanaler og kanalerne skal søges på antenne. Det vil sige ind i menuen og indstillinger.


fase
Vi tager fint DR med en gammeldags antenne, som sidder på taget.

Vi prøver igen, i morgen --
Men med et tv der er 5 år gammelt , så skal du have en lille tv boks , mellem antennen og tv , koster ca 200 kr hos harald nyborg .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Inden du går ud og investerer i diverse bokse, skal vi lige have fundet ud af om dit tv kan modtage digital TV. Så fabrikat og type?

fase
Det er selvfølgelig digitalt tv , men man ændrede på signalet sidste år , så vi var mange der måtte købe sådan en boks , ja det er nok en god ide at prøve først om tv kan kan tage det nye signal.........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
De fleste tv som er fra efter 2012 burde være udstyret med en dvb-t2 modtager.
En antenne er en antenne. Punktum. Alt det andet vås er fra smarte sælgere
Den er afstemt til et bestemt frekvensområde, enten VHF eller UHF, og her er der ingen forskel på analog eller digital, de bruger (brugte) de samme frekvensområder.
Men de skal selvfølgelig pege i den rigtige retning.
Her kan du finde frekvenser og placering:
https://digitalt.tv/tv-frekvenser-dvbt-nettet-danmark/
De ligger alle i UHF-området, så du skal bruge en UHF antenne.

Du skal ind i menuen på fjernsynet. For det første skal du vælge DVB-T eller DVB-T2 ved senderscan.
På nogle fjernsyn skal du også vælge "Full scan" når du søger ("Quick scan" finder ikke ret meget).

God fornøjelse.

Det jeg mente var at man ikke kan modtage digitalt tv med en gammel VHF antenne som altså stadig sidder på en del huse rundt omkring.
 

/Ask

Ask
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis