Revne i glasfiber ved u-bolt

Hej.
Jeg har opdaget en dyb revne i glasfiberen ved u-bøjlen på ved ene vant. Se billeder.
Det er opstået efter en sejltur i 10-12 sm, kun med fokken sat.
Der tale om 15 fods Rügenjolle af ældre dato.
Der er en forstærkning i træ under forhøjningen. Det kan man se når man kigger under dækket, men det er ikke muligt, at komme til under bolten pga et vandtæt kammer. Er der nogen der har tips til hvordan jeg griber det an? På forhånd tak.
Mvh. Mads

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Træet er jo nok bleven mør/rådden, så det skal udskiftes.
Enten skal det laves nedefra, så du skære hul på den lufttætte kasse. (som du støber tæt bagefter)
Eller laver reparationen ovenfra, det vil så kræve du støber en rustfri plade med gevind fast under træpladen.
og så en anden U-bøjle der kan boltes fast ovenfra.
Jeg ville foretrække den sidste metode, for det er ikke sjovt at stå på hovedet og arbejde under dæk, med begrænset plads, og du skal jo alligevel have repareret revnen i dækket.

Vælger du at angribe nedefra, ville jeg bruge Epoxy der er ingen lugtgener.

(jeg er begyndt at bruge Epoxy til det hele, for at slippe for masker, og den stank som hærdene polyester udsender lang tid efter)

Vi prøver igen, i morgen --
Under alle omstændigheder: Det skal repareres ordentligt og solidt. Ellers ryger masten. Omend ubekvemt vil det bedste og rigtigste nok være at lave det nedefra. Og helst i begge sider.

Finnband
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Træstykket formoder jeg er gennemgående ligesom forhøjningen på dækket. Hvis det kun er enden der er dårlig,  er det så nødvendigt, at skifte det hele? Det ville være en større operation! Kan man ikke skære et hul i toppen, pille det dårlige træ ud og så fylde det op med epoxy? U-bolten bliver så støbt fast i epoxy.
Det er jo en ret vital del af båden, så var det mig ville jeg lave det helt om, så det bliver en stærk og holdbar løsning.
Hvis du bare fylder op med epoxy, får du en hård masse, som kan brække over ved belastning.


Vi prøver igen, i morgen --
Muligvis er det kun enden af træstykket, der er råddent. Men det er hele størrelsen - arealet - af træstykket, der giver det fornødne stærke modhold for røstjernet (u-bolten). Bare at sætte en anden lille stump træ ind er nyttesløst.
Røstjernenes ordentlige befæstelse  er en vigtig forudsætning, for at du overhovedet forsvarligt kan bruge båden med sejl.
Rügen-jollen er faktisk en velsejlende konstruktion. Den havde sin oprindelse i DDR, hvorfor den, i Lauterbach på Rügen, blev bygget i "Trabant-kvalitet".
Et andet værft på Rügen fremstiller nu bådene i en tidssvarende kvalitet og i flere varianter.


Finnband
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Så bliver det nok en udskiftning af det hele nedefra. Hvis jeg får vendt båden med bunden i vejret (på land selvfølgelig), og sat på et par bukke, kan jeg måske stå inde i den og arbejde "nedad".
Jeg formoder som sagt, at hele trekanten er et stykke. Måske krydsfinér.
Ikke lige den størrelse opgave jeg havde håbet på.
Det lyder som en god plan  

Vi prøver igen, i morgen --
Ja, det lyder som en god plan.
Bruger du krydsfiner igen, så vælg "støbekrydsfiner", som du giver nogle lag lak på kanterne, når det er skåret ud. Aluminiumsplade er også en mulighed.
God arbejdslyst !

Finnband
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også