Toilet - Geyser

Hej LDS

For 4 år byggede vi til og i den forbindelse føjede vi et ekstra toilet til huset.

Al kloakarbejdet blev lavet af en "rigtig kloakmand".

Et års tid efter, var vi på ferie og da vi kom hjem fra vandlåsen i toilettet tom og der var nogle aflejringer omkring gulvafløbet. Mine forældre som bor i samme by, kunne berette om meget kraftig regn en af dagene vi var væk.

Vi gjorde rent og tænkte så ikke mere over det.

MEN...Så i nat kom der en meget kraftig byge forbi, jeg sov fra det hele men min kone vågnede. Lige da det var ved at holde op, vågnede jeg (Medlem af NPK) og gik på toilettet, uvidende om det vejr vi lige havde haft.

Jeg dapper på toilettet og om natten tænder jeg ikke lyset, for ikke at blive alt for vågen.

Jeg opdager til min store forundring at jeg står på toilettet, sådan lidt halvsovende og bliver opmærksom på at jeg har våde fødder og at jeg også bliver våd på det nederste af benene,.

Farer tilbage til soveværelset efter mine briller og ud på toilettet og tænder lyset.

Det syn der mødte mig var toilettet hvor vandlåsen var "tom" og der nærmest stod en geyser af vandsprøjt op af kummen.

Fik hurtigt lukket brædtet ned og skyllet ud så der igen var vand i vandlåsen og kaos'et stoppede.

Konen sprang på at tørre op og jeg gik til fordøren og kiggede ud på vejen, blot for at konstatere at vejen var "totalt oversvømmet"

Mit eget gæt er at det der sker er at når kloakdækslerne i vejen bliver totalt oversvømmede, altså at de ikke kan tage hurtigt nok fra, så kan den luft der er i systemet ikke slippe ud den vej og så finder overtrykket den vej med mindst modstand, hvilket så virker til at være vores nye toilet.

Hvis dette ikke lyder rigtigt så er jeg meget åben for andre forslag.

Nå men det korte af det lange er...Hvis det er det der sker, så er løsningen vel at finde en måde at undgå dette "luft overtryk" og her tænker jeg jo at man må kunne lave en "udluftningsventil" af en slags.

Toilettet har en streng der løber til en skyllebrønd ude foran vores hus, denne er så dækket af et tyndt lag granitskærver i et stenbed.

Min første tanke var, enten at gøre låget udtæt ved at lægge nogle stykker træ under,4 steder under dækslet så der opstår en sprække, eller at bore et par huller i betondækslet og så bare dække det med noget dug der ikke er tæt, men ved nærmere eftertanke så risikerer jeg vel at detn så "utætte" spulebrønd står of "fiser", altså at der kommer til at lugte af kloak foran vores hus.

Min næste tanke er så at man kunne montere en udluftning med en "ventil" altså så ventilen er lukket når der ikke er overtryk men at den åbner når der kommer "tryk på".

Nogen der ved om der findes sådan noget..Jeg tænker egentligt ikke at der skal SÅ meget til, for at trykket ikke stiger så meget at det kan blæse vandet ud af toilettet.

Jeg kan se ved søgning at der findes diverse ret dyre løsninger hvor man skal have brækket gulvet i badeværelset op og monteret en ventil på toilettet, men jeg tænker at så bliver risten i gulvet nok bare det "svageste led".

Nogen der har den "perfekte" løsning, som ikke behøver involvere store gravemaskiner, betonhamre og 5-6 cifre i materialer og lønninger :)


 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
larsen56 skrev den 17-08-2021 07:32:12

Højtvandslukke

Tak for svar.

 Hvor skal den monteres ?

Der er jo ikke som jeg ser det fordi der er "højtvand" men fordi der er "højt tryk" fordi den ikke kan komme af med den luft der er i rørene ?

Men allright, måske vandstanden i røret stod højere og det var derfor der var vand til at sprøjte op. Det var dog nærmest vandtåge der stod op i ca 1 meters højde over gulvniveau.

Men der kom ingen vand ud af gulvafløbet (Denne gang), så vandstanden må i hvert fald have været "under gulvhøjde"


 

skal sidde ude i brønden, den spærrer vel også for luften så det bliver ude i brønden og ikke i toilettet.
larsen56 skrev den 17-08-2021 08:28:32

skal sidde ude i brønden, den spærrer vel også for luften så det bliver ude i brønden og ikke i toilettet.

Ok, altså sådan at forstå at den sættes ind i det rør der kommer ind i brønden fra toilettet.

Ved du om den så er lavet så den skubbes ind i det eksisterende "udløb" eller om man skal have gravet op og erstattet det sidste stykke rør der går ud i brønden, med det på billedet afbillede stykke rør.

Har du et link til hvor du fik billedet fra, blot så jeg kan se pris og evt. yderligere info.

 


 

larsen56 skrev den 17-08-2021 09:49:27

Prisen er helt ude i hampen 10.000,- tror jeg først ville prøve at øge luft afgang i brønd.

 Wow, ja jeg fandt lige den der model du havde et billede af og jeg må da også sige at jeg lige faldt ned af stolen da jeg så prisen. Der er sgu ikke materialer og fremstillingsomkostninger i den enhed for 200 Kr. så resten er vist "fortjeneste" Kræver også et specialværktøj at montere den nede i sådan en brønd, hvilket så betyder at der også skal en VVS'er med dette udstyr ud, hvilket igen bare presser prisen op.

Det må være muligt, om ikke andet så at finde en eller anden generisk ventil, lidt ala den der flap der sidder øverst på en lastbil med lodrette udstødningsrør for at forhindre at det regner ned i motoren mens den er slukket og så montere sådan et "udstødningsrør" i dækslet.

Eneste "frygt" er jo så om det så bare betyder at med mindre lufttryk, så kan vandet stige højere og nemmere i mine kloaker og så kommer ud af gulvafløb osv, alligevel, den vej. :)

Dog ser det ud til at man kan få en billigere løsning som gør at der ikke kan komme vand op af gulvafløbet og så skal vandet immervæk stå 20-30 cm højere end det. før det så kommer ud af toilettet og uden lufttryk så kan vandet ikke trykkes op med samme kraft som det jeg så i nat.


Den rigtige løsning er jo at kommunen kommer og laver "separat kloakering" og det har der forresten også "truet" med ved flere lejligheder. Af samme grund, fik vi faktisk lavet en ekstra brønd ved siden af hovedbrønden og så går tagafløbene i den brønd i stedet for at gå i den anden.

Da vi jo så ikke har separat kloakering endnu, så går overfladevand brønden dog bare over i den anden, men det er nemt at lave om på, den dag de evt. nosser sig sammen til at lave det. Det der undrer mest er at de havde vejen gravet op og skiftede både fjernvarme, vand og afløb for mindre end 5 år siden, det havde været MEGET billigere for dem, at have lavet det her separat kloakering dengang.

 

Hvilken brønd har du Ø315 eller 1m. samt dybde.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis