Undergulv på 1. Sal

Hej

Jeg er ved at renovere en 1.sal i et ældre hus. De gamle spånplader ligger meget dårligt og buler meget i forskellige retninger.

Jeg tænker at hive dem op og ligge 22 mm spånplade + 2 x 13mm alm gips ovenpå

Til sidst et berry alloc klikgulv laminat.

Gipsen er for at brandsikre og lyddæmpe - men er der en bedre løsning? 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, gipsen vil give en lyddæmpning og også en form for brandsikring. Men du bliverl nok nød til at rette bjælkerne op med nogle regler på siden for at få et ordentligt resultat.
Er der ikke noget isolering (rockwool/glasuld) i etageadskillelsen? Isf bidrager gipsen ikke med meget.
/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jo - der er rockwool/glasuld i hele spærrets tykkelse, kan ikke lige huske hvor meget. 
Så bidrager gips ikke med noget udover vægt.
Ift støjreduktion var pengene nok givet bedre ud på et tykkere underlag til gulvet ovenpå.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 16-08-2021 17:07:34

Så bidrager gips ikke med noget udover vægt.
Ift støjreduktion var pengene nok givet bedre ud på et tykkere underlag til gulvet ovenpå.

Når du forøger masse vil du også mindske vibrationerne i gulvet og lydtransmission igennem et gulv er jo netop vibrationer, så jo det vil gøre en forskel, i hvert fald teoretisk. Hvor du får mest lyddæmpning for pengen er svært at sige men gips er forholdsvist billigt, så jeg ville nok lægge gips på. 

Jeg har selv lavet et 1. sals gulv med gips på både gulv og loft, altså gips på begge sider af bjælkelaget og glasuld imellem bjælkerne. Man kan overhovedet ikke høre folk der taler på 1. sal, men man kan godt høre når folk går på gulvet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis