Jeg skal til at lægge et Pergo lamintagulv, men er blevet lidt forvirret over vedledningen. Vedr. afstand har jeg nedenstående tekster fra to forskellige versioner af den samme vejledning.
Ved montering om vinteren ved meget lav relativ fugtighed skal afstanden til væggen mindskes til 3 mm,
da gulvpanelerne trækker sig sammen, og ved montering i klima med høj relativ fugtighed skal afstanden
øges til 8 mm, da gulvpanelerne udvider sig.
Ved montering om vinteren ved en meget lav relativ luftfugtighed bør mellemrummet til væggen sænkes til 3 mm, da gulvplankerne ellers vil krybe, og ved montering i klima med høj luftfugtighed bør mellemrummet hæves til 8 mm, da gulvplankerne vil udvide sig.
For mig snakker de om to forskellige ting: 1) montering om vinteren; 2) montering i fugtigt klima. Yderligere, så mener jeg at have lært (og Googlet mig frem til) at træ optager fugt ved høj luftfugtighed og afgiver fugt ved lav luftfugtighed, dvs. at gulvet trækker sig om vinteren pga. den lave indendørs luftfugtighed og udvider sig om sommeren pga. den højere indendørs luftfugtighed.
Er det ganske enkelt fordi, at gulvet på trods af de 48 timers akklimatiseringen ikke er 100% akklimatiseret og derfor vil trække sig yderligere umiddelbart efter lægning ved lav luftfugtighed og udvide sig umiddelbart efter lægning ved høj luftfugtighed?
Jeg vil være ret ked af, at få for stor afstand, så gulvet "kravler" ud under fodlisterne til vinter, men vil jo helst heller ikke have for lille afstand, så der sker andre sjove ting :-)