regulator?

Hej jeg har denne sidende på mit fjernvarme anlæg, er der nogle der ved hvad den styrer?- og hvad den optimale position er?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en termostat, som styrer enten temperaturen i din centralvarme eller varmtvandstemperaturen i varmtvandsbeholderen. Den optimale temperatur afhænger af, hvad der styres og den ønskede temperatur. Men sæt et billede af hele installationen, så er det nemmere at fortælle lidt mere.

fase
Det er en termostat til at regulere en vand temperatur.
Typisk brugt til forbrugs vandet, men kan også være sat til at styre en blandesløjfe til gulvvarme eller centralvarme.
Som S. fabrin skriver, kom med et billede der viser mere af anlægget, så kan vi bedre "tolke" hvad den regulere.

 

Tak for jeres input, jeg har tilføjet billeder så i kan se opbygningen
Billede 3

Kan du ikke tage et billede af typeskiltet på den runde beholder med blå top (midterste billede).
Er ret sikker på at reguleringsventilen er til regulering af temperaturen på radiatorvand, da der sidder en anden termostatventil under din varmtvandsbeholder.
Den runde beholder er ret sikkert en varmeveksler.

Søren O
Annonce
Jeg er ret sikker på at termostaten er til at regulere temperaturen på fjernvarmens retur og dermed også afkølingen af fjernvarmen. Det betyder at du kan regulere temperaturen på centralvarmen. Indstillingen på termostaten ser rimelig ud.

fase
Søren O skrev den 15-08-2021 21:03:15

Kan du ikke tage et billede af typeskiltet på den runde beholder med blå top (midterste billede).
Er ret sikker på at reguleringsventilen er til regulering af temperaturen på radiatorvand, da der sidder en anden termostatventil under din varmtvandsbeholder.
Den runde beholder er ret sikkert en varmeveksler.

 

S. Fabrin skrev den 15-08-2021 22:20:31

Jeg er ret sikker på at termostaten er til at regulere temperaturen på fjernvarmens retur og dermed også afkølingen af fjernvarmen. Det betyder at du kan regulere temperaturen på centralvarmen. Indstillingen på termostaten ser rimelig ud.
Tak for input, nu spørger jeg helt dumt, 1 er laveste temp og 5 er så højeste indstilling, jeg kan teoretisk spare på varmeregning ved at sætte temp så lavt som muligt?

 

! er laveste og 5 højeste temperatur. Når det bliver fyringssæson igen stiller du termostaten på lidt under 3. Hvis rumtemperaturen så bliver for lav, skruer du lidt op for termostaten. Om du kan spare på varmeregningen er nok tvivlsomt, fordi du regulerer på vandtemperaturen i varmesystemet. Hvis du vil spare på varmeregningen, skal du skrue ned for temperaturen i rummene. Det nytter i øvrigt ikke at slukke helt for varmen i nogle rum, fordi varmen vil prøve at fordele sig med det til følge, at en radiator vil prøve at varme resten op.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis