Mange parallelle rør eller et stort med fordeler

Hej,

VVS er ikke min stærke side, så jeg håber at nogen med indsigt kan svare på det her:

Jeg skal til at føre varmeslanger ud til 3 radiatorer i stueplan og senere 5 radiatorer på 1. sal.
Det bliver ført fra dene ene side af huset til den anden hvor det så fordeles ud til siderne og ned.

Jeg har bare købt en masse isoleret 15mm pex og tænkt at føre et sæt fremløb og retur til hver radiator helt fra installationsrummet.
Min far foreslog at trække et større pexrør fra installationsrummet, og hen i etageadskillelsen og så fordele det i 15mm til de enkelte radiatorer i skunken på den anden side af huset. Det drejer sig om i alt ca 10 meter slange som kan laves i en større diameter. Dermed 10x6 + 10x10 meter 15mm pex sparet og lavet i f.eks. 20mm, eller hvad der nu skal til.

Vil det give mening? Er der fordele og ulemper ved nogen af delene?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
løsning 2 ville jeg vælge.
16 stk. varmeslanger frem og tilbage, er der ikke behov for radiatorer.

Ja, men du må ikke bruge 20mm gulvvarme slange som forsyning, idet det kun må nedstøbes, grundet den tyndere væg. Du skal finde et 22mm i stedet, som er med fuld vægtykkelse, og det skal trækkes rør i rør hvis det bliver oplagt skjult.

Elektronikteknikeren
Tusind tak. Rigtig god information. Så kan jeg komme videre. 👍😊
Væggen gøres færdig lige bag radiator. Så hænges denne op og monteres med termostat og vinkeltilslutning. Der bruges en passende nippelrør LINK ind til koblings dåse LINK. Som du ser i listen findes der koblings dåser til videre sløjfning Det bruge hvis der er 2 -3 radiatorer tæt på hinanden. Så behøver man ikke så mange slanger hele vejen til fordeler.
Når koblingsdåser er muret ind eller fastgjort på anden måde, tages radiator ned ( beslag bliver siddende) , og man kan komme til at male m.m.
Denne metode er den eneste måde du kan får det til at blive præcis. Og hvis det ikke er det kan du ikke få gevind til at passe sammen.
Husk at nippelrør, termostat vinkeltilslutning luftskrue m.m. skal der bruges pakgarn og salve LINK 
Brug  ikke unitape 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Gregersen:
Er du helt sikker på at trådstarters gulvvarmeslange ikke må bruges som forsyningsrør til radiator? Dit argument om nedstøbning holder ikke. Der er altid noget der ikke er indstøbt, og ved let gulvvarme er der intet der er indstøbt. Trådstarters rør er endda 10 bar og ikke de normale 6 bar rør. Jeg ville ikke være betænkelig ved at bruge dem.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også