Tørretumbler i lille rum - kondens vs varmepumpe

Hej

Er der nogle som har et godt bud på den mest effektive tørretumbler til et lille bryggers på 6.5m2.
Energiforbrug og smarte funktioner er fuldstændigt ligemeget... Jeg søger den mest effektive tørretumbler der kan arbejde i et lille bryggers.
- og uden aftræk. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror de fleste kondens modeller har varmepumpe i dag.

Vi har en Bosch som absolut ingen fugt afgiver i bryggerset, men husk at købe en med selvrensende kondensator ellers er de et h….. at gøre rene.

Mvh. Ole
Steensen skrev den 15-08-2021 09:37:05

Køb en kondenserende tumbler med varmepumpe i, de fjerner størstedelen af fugten, så det kan køre uden problemer i de små rum.

Min erfaring er noget anderledes. Et er hvor meget fugt maskinen fjerner, noget andet er, hvor lang tid det tager, fordi den står i et halvfugtigt bryggers, hvor der også bliver tørret svømmetøj, håndklæder, etc.

Efter mange frustrationer har vi droppet varmepumpeteknologi. Det tog 4 timer pr. tumbling og tøjet var sjældent helt tørt. Tror de nye maskiner har MEGET følsomme sensorer. Mistænker at producenterne har "redefineret" begrebet tørt tøj, for at kunne presse deres energi-rating i vejret. Det fungerer bare ikke for en børnefamilie.
Vi købte en alm.gammeldags kondenstørrer - ELECTROLUX Perfectcare 600. Den bruger dobbelt så meget strøm pr. tørring - til gengæld tager det maks en time. Der er masser af overskudsvarme i bryggerset - hvilket i sig selv ikke er dårligt for luftfugtigheden - og den koster 3000 kr. Jf. en standardforbrugsberegning så koster den cirka 500 kr. mere om året i strøm. Så en varmepumpemaskine der koster 6-7000 altså holde 6-til 8 år for at tjene sig hjem.

 


Mvh Troels
Vi har en Samsung kondenstørretumbler med varmepumpe. Det virker rigtig godt i vores mindre badeværelse. Den er sat direkte til vaskemaskinens afløb. Så der skal ikke tømmes vand. Ift om tøjet bliver tørt, så er der jo noget der hedder Dry level, på programmerne, den er fra standart sat til 2. Og hvis vi ønsker det helt tørt så sætter vi den bare på 3, helt vådt tøj, siger den tager 3,5 timer, men den måler jo konstant fugtigheden og det tager meget sjældent så lang tid.
Og som ekstra bonus så har den ret stor kapacitet så den kan tørre den samme mængde som vaskemaskinen kan vaske, er der desværre ikke så mange der kan. 
Har købt den billigste tørretumbler, virket fint .
TRRA skrev den 17-08-2021 11:18:31

Min erfaring er noget anderledes. Et er hvor meget fugt maskinen fjerner, noget andet er, hvor lang tid det tager, fordi den står i et halvfugtigt bryggers, hvor der også bliver tørret svømmetøj, håndklæder, etc.

Efter mange frustrationer har vi droppet varmepumpeteknologi. Det tog 4 timer pr. tumbling og tøjet var sjældent helt tørt. Tror de nye maskiner har MEGET følsomme sensorer. Mistænker at producenterne har "redefineret" begrebet tørt tøj, for at kunne presse deres energi-rating i vejret. Det fungerer bare ikke for en børnefamilie.
Vi købte en alm.gammeldags kondenstørrer - ELECTROLUX Perfectcare 600. Den bruger dobbelt så meget strøm pr. tørring - til gengæld tager det maks en time. Der er masser af overskudsvarme i bryggerset - hvilket i sig selv ikke er dårligt for luftfugtigheden - og den koster 3000 kr. Jf. en standardforbrugsberegning så koster den cirka 500 kr. mere om året i strøm. Så en varmepumpemaskine der koster 6-7000 altså holde 6-til 8 år for at tjene sig hjem.

 

 Jeg har selv haft en lejlighed med et ca. 6m² badeværelse, hvor der stod vaskesøjle, og vi havde tørre stativet stående i brusekabinen også. Den elendige whirlpool kondens tumbler vi havde med "kryds felt", gjorde som du beskriver: Smed en hel****s masse varme ud i rummet, og dermed fik den tørret tøjet, når vi kun skulel tørre 1 maskine, men skulle vi køre flere på stribe, ophobede der sig en masse varme og fugt i badeværelset, som central udsuget ikke kunne følge med til, og så kunne tumbleren ikke længere klare opgaven.

Genboen derimod, havde en med varmepumpe, og temperaturen i deres badeværelse var væsentligt lavere end i vores, når deres tumbler kørte.

Flyttede til en anden lejlighed, hvor kryds-felts tumbleren også var elendig, og brændte sammen, og så købte jeg en billig slave Gorenje vaskesøjle med varmepumpe, og der mærkede jeg en forskel, men den skulle stadigvæk have vinduet åbent "for at kunne følge med".

Idag har jeg en Bosh/siemens idos vaskemaskine og tilhørende tumbler, som er med varmepumpe. Den hæver stort set ikke temperaturen i mit bryggers (er flyttet i hus sidenhen), der kun har en naturlig udluftning til fri luft.

Husk på, ved at tumbleren hæver temperaturen på luften, kan luften i med den høje temperatur bære væsentligt mere absolut fugtighed, men lige så snart det rammer en kølig overflade, der er under dug-punktet for den aktuelle mængde absolut fugt, så udskilles fugten på f.eks. vægge og gulv overflader. Så "din dejlige overskudsvarme" er egentlig pga. din nye kondens tumbler ikke genbruger varmen ret effektivt, men "bare smider det ud i lokalet", tilsvarende en aftræks tumbler, med den forskel at der er kryds-feltet til at forsøge at kondensere noget af fugten ud af luften, før det blæses ud i rummet.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis