Prof malerjob ikke prof - kan ik fjerne pletter

Hejsa. Vi fik nogle, desværre sjuskede malere, til at male vores hjem i december. Vi er meget forvirrede over hvad der kan være gået galt men hver gang vi ønsker at fjerne en plet fra de nymalede vægge med en ganske alm våd opvredede klud kommer der ‘skinnende’ mærker efter kludene. Vi er nænsomme og forstår ikke hvad der er galt da vi sagtens har kunne fjerne pletter på tidligere vægge uden problemer. Det skal siges at væggene blev malet og bagefter sleb de gulve, ved ik om det har noget med det

se billeder - nogen der ved hvad grunden er og hvad man evt kan gøre? Vi mistænker dårlig maling eller fortyndet maling men ellers

Tak på forhånd
Mvh 
Hejsa. Vi fik nogle, desværre sjuskede malere, til... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kolding75 skrev den 15-08-2021 19:25:51

Spørgsmålet er, om der er tale om en egentlig reklamation, hvor maleren har udført et stykke arbejde, der ikke har levet op til den indgåede aftale, men det må OP jo finde ud af.

Tjaa - maleren har jo anbefalet og malet med en til formålet ikke egnet maling, der er jo nærmest garanti for fedtede fingre på en trappe.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Må indrømme at jeg er noget overrasket over indholdet i denne tråd. Hvorfor er I så fortørnede over, at der er blevet anbefalet en glans 5 til vægge?
Jeg har til dato ikke mødt en maler, der anbefalede glans 10 eller højere til andet end køkkener og badeværelser, der jævnligt skal vaskes ned. "Man" ønsker jo netop en lav glans for at minimere genskær på væggen, så den fremstår pænere og mere mat.

Det er relativt standard at der males glans 2-5 på lofter og glans 5 på vægge. Vil man undgå fedtede fingre på væggen, må man opsætte et gelænder til at støtte sig til.
FeuerDK skrev den 16-08-2021 11:21:50

Må indrømme at jeg er noget overrasket over indholdet i denne tråd. Hvorfor er I så fortørnede over, at der er blevet anbefalet en glans 5 til vægge?
Jeg har til dato ikke mødt en maler, der anbefalede glans 10 eller højere til andet end køkkener og badeværelser, der jævnligt skal vaskes ned. "Man" ønsker jo netop en lav glans for at minimere genskær på væggen, så den fremstår pænere og mere mat.

Det er relativt standard at der males glans 2-5 på lofter og glans 5 på vægge. Vil man undgå fedtede fingre på væggen, må man opsætte et gelænder til at støtte sig til.

Enig - men ikke på de arealer hvor det skal kunne tåle fedtede fingre og dermed aftørring/vask - der skal man (som det også er nævnt højere oppe i tråden) op at bruge en forstærket glans 7 eller glans 10.

Hvis du googler lidt vil du også kunne se at det er det de forskellige webshops af maling anbefaler - og det skal være sidde på rygraden af en faglært maler, derfor mulig reklamation.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Den er vi enig i. Som jeg skriver ville jeg også selv bruge glans 10 til særligt udsatte steder. Men man kommer langt med et gelænder på en trappe.
Mit indlæg var mere som kommentar til glans 10 til resten af boligen. Det fremgår af det oprindelige indlæg, at det er hele boligen, der er blevet malet.
Og i min optik er det ikke problematisk at male glans 5 i en bolig.
Det er mere normen end noget andet. 
Tak for svar. Jeg ved ikke om jeg fik udtrykt mig korrekt men det jeg tænker er at overmale "hele vægge" fra kant til kant med den nye maling - de steder hvor det giver mening hvor der er kommet skinnende pletter og/eller hvor jeg ved at der er meget slid. Vi har fx en entre med nogle vægge der ikke bliver ramt, det vil være fjollet at male dem over tænker jeg.

Ift reklamation tror jeg ikke der er noget at gøre. Jeg har ikke stående på mail fra dem at de har malet i glans 5, det var bare noget han fortalt mig de gjorde. Jeg har desuden allerede haft en ubehagelig korrespondance med dem da de malede vores radiatorer helt forkert sådan at de "klistrer" og samler støv der ikke kan komme af. Tror det er fordi de malede dem i vinters mens radiatorerne var tændt. Alt i alt et rigtig sjuskearbejde som vi har betalt 71000 kr for inkl moms (det var dog også med slibning og behandling af gulve, men stadigvæk rigtig øv).

Ham jeg har haft korrespondancen med virker som en hidsig type og ved ikke om jeg tør gøre et større nummer ud af det.
Annonce
FeuerDK skrev den 16-08-2021 11:44:06

Den er vi enig i. Som jeg skriver ville jeg også selv bruge glans 10 til særligt udsatte steder. Men man kommer langt med et gelænder på en trappe.
Mit indlæg var mere som kommentar til glans 10 til resten af boligen. Det fremgår af det oprindelige indlæg, at det er hele boligen, der er blevet malet.

Jeg gætter på det kommer an på malingen også? Jeg aner ikke hvilken maling de har brugt, de efterlod ikke nogen rester, men han talte om at de enten ville bruge Nordsjø eller Flugger i sin tid.
Har du erfaring med en glans 5 maling man godt kan fjerne pletter fra? Jeg taler ikek om voldsomme pletter, men når man har en lille dreng der sætter sine fingre på væggene er det rart at kunne tage en opvredet klud og tørre af uden at væggen laver de der skinnede hæslige pletter
BOFH skrev den 16-08-2021 11:35:59

Enig - men ikke på de arealer hvor det skal kunne tåle fedtede fingre og dermed aftørring/vask - der skal man (som det også er nævnt højere oppe i tråden) op at bruge en forstærket glans 7 eller glans 10.

Hvis du googler lidt vil du også kunne se at det er det de forskellige webshops af maling anbefaler - og det skal være sidde på rygraden af en faglært maler, derfor mulig reklamation.

/BOFH

Jeg ved ikke om de er faglærte malere, det er et gulvfirma jeg fik anbefalet af en ven og da jeg spurte dem om de lavede malerarbejde var de hurtige til at sige ja og tog rådgivning som at de var prof malere. Det hele er betalt hvidt men er bange for at indgå i en sag mod dem da jeg synes at manden jeg havde kontakt med virkede hidsig jvf tidligere opslag om noget andet jeg klagede over

FeuerDK skrev den 16-08-2021 11:44:06

Det kommer jo også an på hvem der bor der. Jeg har små børn, her skal alle vægge kunne vaskes ret ofte :-) 

Ask
Enig. Mine vægge bliver også møvset ind i alt fra jord til lasagne. Men jeg har valgt en glans 5 på alle vægge på trods af børn på under 5 år i boligen.
Og nej, det kan nok ikke undgås med mindre du finder en af de specielle malinger, der omtales tidligere.
Jeg har samme problem med skinnende pletter efter afvaskning - selv med Flüggers allerdyreste og såkaldt bedste maling på markedet (jf Flügger selv), sker det samme.

Min løsning er at male hvert 5 år. Så får hele boligen en opfrisker inkl. paneler.
Det kan klares på en weekend, og så ser det nyt ud igen.
I hverdagen ser jeg det ikke alligevel og er bare en del af den slitage der kommer, når tingene ikke er på udstilling. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også