Borehammer er brændt af

Min borehammer er desværre brændt af, den blev ret varm da jeg skulle smadre en stor flise.
Nu vil de så ikke starte, jeg har skilt den ad og er i tvivl om hvordan kullene skal se ud hvis de er gode eller defekte?
Er der nogen som har et indput? 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kullene ser ens ud, uanset om de er i orden eller defekte, men de kan være for korte. Når nu maskinen er skilt ad, så prøv at måle med Ohm indstillingen på universalinstrumentet, på lamellerne, om der er gennemgang. Du skal måle på 2 lameller, som ligger overfor hinanden, ad gangen.

fase
Tak det vil jeg prøve   
Meget elværktøj har en indbygget termosikring, der slår fra, hvis apparatet bliver for varmt. Lader man det køle ordentligt af så virker det ofte igen uden problemer. Jeg har oplevet det både med en Bosch batteriboremaskine og en Proxxon graverpen.

Hellere leje end at bo på gaden.
Når kullene sidder i, men uden hætte/låg så skal fjederen stikke et lille stykke ud. Det er den der presser kul ned imod lamellerne ( kommutator) og hvis de ikke kan nu så går maskinen i stå. Desuden er der på nogle typer en lille plast fidus der springer frem når kullene er slidt til et bestemt niveau. Det er med til at beskytte kommutator, så det ikke kører sådan måske - måske ikke i nogen tid. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis