Skæv aksel

Jeg har rodet lidt med en gl. drejebænk, som en smed har lavet på for år tilbage på skibsværftet i Svendborg.
 Det er såmænd ikke nogen luksus model, men dejlig robust og nu renset og malet. Pinol og drejeasksel er begge konus 2, så den er jo fornuftigt udført. Desværre har jeg erfaret, at akslen i værktøjs enden slår en smule. Dette forstærkes jo af længden på det påsatte. Har nogen her erfaring, med at rette en sådan ?  

 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan skyldes at der sidder skidt på konusen, eller grater/slagmærker, så prøv at slib af med fint sandpapir/smergellærred.

Slår spindelen også udvendigt ?


Vi prøver igen, i morgen --
Det mener jeg ikke, men følger lige op lidt mere præcist i morgen - til gengæld er problemet det samme når der skiftes til andre konusser, så jeg frygter jo lidt. Dem vil jeg lige afprøve i søjleboremaskinen, der er det samme.

vender tilbage...


 

Var smeden venstrehåndet eller er billedet spejlvendt?

Bent Andersen skrev den 15-08-2021 01:33:14

Var smeden venstrehåndet eller er billedet spejlvendt?
  Jep - værktøjs landet kan flyttes til modsat side, så  patronen kommer på venstre side og motor bagud (eller under) Ps. remskiven sidder blot løst på, og skal vendes.
  Til je_ns - akslen slår en smule desværre, så unoderne stikker ud herfra. Indvendig konus er ren og pæn, så hvis den overhovedet kan reddes, hvad kan vi så prøve ? Siger vi fordi min kammerat er smed, men da han nævnte en stor hammer mistede jeg hørelse...  

 


 

Ja gem den store hammer langt væk   
Akslen der går gennem lejerne, er den i et stykke ?
Er lejerne af den type hvor de til en vis grad er selv oprettende?
Denne her type
Hvis det er faste lejer kan det være opretningen af lejehusene der er galt.
Hvordan passer akslen i lejerne går den stramt eller er der slup?

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Når din makker er smed, så skal i forsøge at sætte akslen op imellem 2 pinoler, og med måle ur finde ud af konkret hvorpå akslen den er skæv.
Der hvor det specifikt er den er skæv, skal i finde det helt specifikke sted hvor det "højeste" punkt er
Her skal i varme intenst lokalt (ca. på størrelse med en 1-krone) med en acetylen brænder (skal være Acetylen + ilt for at lave varme nok, og mindst en 400 liters brænder, fuld blus til det bliver blå-svagt rødt) og lad akslen køle ned med vand (hurtig afkøling). Pas på i ikke får varmet så intenst at i smelter stålet lokalt, og ligeså at i ikke får varmet på lejerne så de beskades.
Dette gør at stålet lige dér hvor i har varmet, vil trække sig en minimal smule sammen, og "rammer i rigtigt" kan i rette akslen på denne måde af en til flere gange med lokal varme/kulde behandling
Er det meget store skævheder (skriver du det ikke er) så kan man varme på samme måde i en kile-form/halvmåne, for at få mere af stålet til at trække sig sammen.

Hvis i ikke kan lykkes med det trick, skal i have fat i en specialist, der kan måle og trykke på rette steder på akslen, men sådanne folk/firmaer hænger ikke på træerne. Så er det nok nemmere (og billigere) at dreje en ny aksel.

 

Steensen:
Der er jeg ikke enig. Hvorfor afkøle med vand - det bruges til f.eks. at løsne fastrustne boltesamlinger.
Rigtigt med acetylenbrænderen, men blot lade det køle langsomt af - og prøv så at lave et forsøg med et andet emne først.


Søren O
Jeg har luret lidt på om ikke akslen består af to konusforlængere, der er sat sammen.
(så vil jeg ikke anbefale varmeretning da de er hærdet/indsat)
​De to uddriver huller tyder på det..

Vi prøver igen, i morgen --
Søren O skrev den 15-08-2021 21:11:17

Steensen:
Der er jeg ikke enig. Hvorfor afkøle med vand - det bruges til f.eks. at løsne fastrustne boltesamlinger.
Rigtigt med acetylenbrænderen, men blot lade det køle langsomt af - og prøv så at lave et forsøg med et andet emne først.

 Den skulle være god nok, det med at afkøle med vand, så når stålet ikke at trække sig tilbage til udgangspunktet, som hvis det køler langsomt ned.

Men det er en kunst at varmerette, og det kan rigtig nemt gøre det hele meget mere skævt.
og opvarmning og hurtig afkøling kan hærde emnet hvis der er tilstrækkeligt kulstof i, det gør det glashårdt, med risiko for brud, og det er jo ikke sagen med en spindel til en drejebænk.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for alle gode råd, det med hammeren var nok lidt sjovt - han har for øvrigt et komplet værksted hjemme med shaper, 2 drejebænke og alt andet til bearbejdning, men derfor kan vi vende ideen her blandt fagfolk også.
1: det er faste lejebukke, men går ud fra de kan afmonteres da de har pinolskruer. Der er ingen spændinger/slør her.
2: akslen er  hul i begge ender, med 2 konus forlængere,  korrekt - men ca. 5-8 cm massiv i mellem, så i princippet kan den jo vendes.
Men så er spørgsmålet, om vibrationer fra remskiven får det hele til at ryste. Det med varme er jeg enig med je_ns i - meget kan blive en del værre. Som jeg ser det er det en ny aksel eller heldet med at vende den eksisterende, og bruge mindre til spænding på drivremmen, af hensyn til vibrationer.
Den påmonterede 3-klo er blot for at prøve - vil bruge den mindre der ligger på vangerne  ( og planskiver ) - her er kæberne omvendte, så den kan fastholde næsten samme diameter.  
.


 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også