Skæv aksel

Jeg har rodet lidt med en gl. drejebænk, som en smed har lavet på for år tilbage på skibsværftet i Svendborg.
 Det er såmænd ikke nogen luksus model, men dejlig robust og nu renset og malet. Pinol og drejeasksel er begge konus 2, så den er jo fornuftigt udført. Desværre har jeg erfaret, at akslen i værktøjs enden slår en smule. Dette forstærkes jo af længden på det påsatte. Har nogen her erfaring, med at rette en sådan ?  

Jeg har rodet lidt med en gl. drejebænk, som en... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Konus forlængere plejer at løbe ret fint, så tror det er samlingen mellem de 2 konus forlængere der slår.
Hvis den også slår når du drejer remskiven rundt med hånden, er det ikke det der er galt.

Køre spindlen let nok rundt, for er det lejerne der ikke er rettet op, vil den gå ujævnt, og nok også slå.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for alle de gode råd - efter adskillelse fandt jeg den mulige årsag. Der er et slup på vel 1-2/10 mm mellem leje og aksel, men kun ved patron siden. ( svarende til 1 lag sølvpapir ). Når så pinol skruerne spændes, de sidder ca. med en "radians" afstand, vil akslen jo  slå. Den nøgne aksel kan jeg ikke måle nogen skævhed på. Akslen er i øvrigt drejet med en fast konus2 ( han ) på remskive siden.

Der er jo også den mulighed, at konus forlængeren ikke er er drejet ned, så den løber med den indvendige konus, hvis du kan låne dig frem til et måleur, ville det være nemmere at finde evt. skævheder.
sidder lejerne ca her, så er der jo også mulighed for at en bagerste neddrejning ikke løber med den forreste.

Tror jeg forstår dit svar nogenlunde.
Ned drejning bagerst kontra Forest for lejer er ikke identisk, men den bagerste ved remskive ( højre på foto )holder fint mål, så leje bukken kan uden problemer flyttes  i det område. Tænker såmænd bare smeden har haft lidt travlt før fyraften med at fuske.  
Hvad ville du bruge til ml. læg hvor akslen er under mål? ( tænker noget fra et søgeblad ex. )

Ja et søgerblad er rigtig godt, du kan jo sagtens nøjes med det går ½ delen rundt, bare det er modsat skruerne.
Hvis du sætter et måleur på den indvendige konus, kan du oprette evt. skævhed ved at udnytte det slub der er mellem aksel og leje, ved at dreje akslen, og spænde de to pinolskruer, og evt finjustere med mellemlæg.

Annonce
Super, tak for hurtig respons - er sikker på det kun kan blive bedre nu. Så mangler jeg bare en motor, der er lidt mere handy som den gamle Trige bandit.  
Et sidste spørgsmål: Hvad kan bruges til at sikre at konus ikke slipper, hvis jeg sætter en fætter på som foto?

Hvis du ikke regner med konussen skal der fra igen, så varm spindelen op med en varmeblæser, og bank konussen fast, passer de sammen som de skal, kommer den til at sidde rigtig godt fast.
Du kan bore et hul til en stift i bolten der sidder i enden, så det lige passer med en kommer til at stramme, når du banker den ned i uddriverhullet i akslen.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også