Ny overflade på melamin

Hej. Jeg har langt om længe fundet et hæve/sænkebord, som kunne tilrettes i størrelsen til en plade i størrelsen 40x 160. Jeg skal bruge bordet til min strikkemaskine. Jeg har halveret den gamle slidte og ridsede melaminplade og det gik fint. pladens underside var den kønneste, men havde nogle skruehuller. Jeg vil gerne give pladen en ny overflade. Mulighederne er mange: linoleum (passende til mit skrivebord), folie 🤔 eller afslibning og maling. Linoleum er en dyr løsning.
Jeg vil helst male. Det kræver afslibning, spartling af de små huller. Desuden har jeg læst mig til at der skal bruges hæftegrunder. Hm…. Fås kun i portioner til 7 m2, så det vil jeg ikke købe. Kan jeg male uden hæftegrunder? Bordet vil ikke udsættes for større slid.
Alternativer? 

Når lysten driver værket
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok svært at få malingen til at sidde ordentligt uden hæftegrunder. Du kan prøve ved at slibe overfladen først med fx korn 120, så den beskyttende overflade på melaminen kommer af.

Har du overvejet bare at købe en ny plade?

I den størrelse kan du hurtigt få meget plade for den pris du ellers bruger på maling, folie MV. 

Ask
Hej. Jo, jeg har kigget på nye plader, men enten skal jeg købe en hel bordplade af træ, som man kan save i ellers er der kun en granplade i 40 cm bredde hos Jem&fix og den er hverken tyk nok eller særlig køn i farven. Her er jeg nok lidt kræsen, fordi de andre kontormøbler er fra Four Design. Ved selv at male får jeg bedre beskyttelse. Jeg har ringet til lokale tømrere og spurgt efter en rest bordplade i bøg.
Ingeborg

Når lysten driver værket
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du kunne overveje at køre i et af byggemarkederne og købe en ny melamin køkken bordplade, de kan fås fra 340kr og opefter, for f.eks. en hvid 28mm 60cm dyb på 2.6m, så kan du skære den som dit behov er.
Du kommer hurtigt op på lignende priser ved køb af div. maling, slibepapir osv.

 

Der er mange muligheder!
-Klinker der limes på
-tag forbi en tømrer og få skåret en stump mdf-plade som du maler
-køb en pakke gulv som du limer på,FEKS vinyl.
-lime et stykke stof eller kunstlæder på, evt afsluttet med kantlister/aluprofiler
-lime gamle aviser eller plakater på som du lakerer
-købe en massiv træplade som du får skåret hos en tømrer ("75kr til kagekassen"), lakerer/olierer
-få skåret en metalplade hos en smed.
-Tag forbi tæppehandleren og få en rest vinyl, gulvtæppe etc.

Mvh Henrik 

-viden er roden til alle problemer og alle løsninger-

Har du set på gulvlageret.dk? Deres linoleum er ikke så dyr.. (nej, jeg har ingen relation til virksomheden🙂)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak for svaret Henrik
Alt hvad der involverer en håndværker koster minimum 1 times arbejdsløn, hvis de overhovedet gider. Måske kan det lade sig gøre der hvor du bor, men ikke i mit område. Tæppehandleren skal have mere for limen end for en stump linoleum, som koster omkring 250 kr.
Iøvrigt har jeg i dag slebet melaninen ned med korn 60 og det bider ikke engang rigtigt på overfladen. Efterfølgende har jeg malet 3 gange med tørring indimellen......................Hele malingen kunne skrælles af som om det var folie. Jeg nægter at købe hæftegrunder til 9-10 kvadratmeter. Lav selv ideen er fin for mig, men det er ikke en 2,60 m lang bordplade jeg skal ud at købe.Det kunne desværre ende med at jeg køber selvklæbende folie   


Når lysten driver værket
Du kan også lime en tynd finér på, eller skære en stump ud i massiv krydsfiner, som kan lakeres i ønsket farve.

Elektronikteknikeren
I Bauhaus kan du få skåret en plade med melamin i den længde, du ønsker. Måske har de et stykke stående.

fase
Du skal huske med melaminen, at du skal have den slebet helt væk, ikke bare "ridse overfladen".
Så gang i korn 20, og en bælte pudser eller evt. en el-høvl og så få fjernet melaminen helt.

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også