EGR-rens aerosol - indsprøjtes hvor?

Hej

Begge mine biler, en Megane 3 1.5 DCI og en Clio 3 Tce går ujævnt i tomgang og har dårligere speederrespons end de har haft. Jeg vil gerne forsøge mig med en rens af EGR ventilerne i de to biler, men har ikke mod på at pille dem ud og rense dem.

Derfor har jeg købt en EGR rens aerosol (Optimize EGR Cleaner fra THansen), som skal sprøjtes direkte ind i indsugningsmanifolden: "Afmonter slangen mellem turboen og luftindsugningssystemet. Lad motoren arbejde ved 2.000 omdrejninger. Sprøjt direkte ind indsugningsmanifolden..."

Kan I hjælpe mig med, hvilken slange jeg skal afmontere på de to motorer, og hvor jeg skal sprøjte aerosolen ind?

Beklager, hvis det er et dumt spørgsmål.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ingen dumme spørgsmål, men svarene kan være dumme. Du spørger om, hvor slangen til indsugningen er. Turboen er placeret på udstødningen. Fra den går der en slange til indsugningen. Den slange ender i indsugningsmanifolden. Den slange afmontere du og med motoren på et omdrejningstal på ca. 2000 omdrejninger, sprøjter du væsken ind i den del af slangen, som fører ind i indsugningen. Slangen, du skal se efter, er ca. 50 mm i diameter.

fase
Lidt off topic.
Jeg har en Renault Scenic3 med 1,5 dci som tyder på din.
Min erfaring er, at hvis man over et par måneder ligger med for lave omdrejninger (1600) så sker der der noget i moteren med meget ujævn motorgang og netop manglende speeder respons.
Så jeg ligger nu på 2000 omd. og engang imellem en tur på motorvejen (med varm motor) og så i 4 / 5 gear og så op på 3500 omd i et stykke tid og så er den fin igen 😊

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

MLU skrev den 12-08-2021 21:35:13

Lidt off topic.
Jeg har en Renault Scenic3 med 1,5 dci som tyder på din.
Min erfaring er, at hvis man over et par måneder ligger med for lave omdrejninger (1600) så sker der der noget i moteren med meget ujævn motorgang og netop manglende speeder respons.
Så jeg ligger nu på 2000 omd. og engang imellem en tur på motorvejen (med varm motor) og så i 4 / 5 gear og så op på 3500 omd i et stykke tid og så er den fin igen 😊

 Perfekt, der vil jeg da prøve i første omgang. Tak for det.

Jeg har en Mazda 3 med dieselmotor og er spændt på om din EGR-rens virker. Jeg oplever lignende problemer ift. manglende speeder-respons. Desværre har prof. rens (Hydrive) af motoren ikke virket i mit tilfælde og næste skridt er at udskifte EGR-ventilen.

Mht. de højere omdrejninger, så tror jeg at forklaringen er, at dieselmotorer har en selvrense-funktion. Den tager ret lang tid og aktiveres kun når motoren er varm og ved høje omdrejninger. Det er én af grundene til at en dieselmotor ikke er glad for kun at køre mange korte ture. Den når aldrig at rense og vil derfor sode til, hvilket vil ødelægge EGR-ventilen med tiden.

Mvh. AllanE
Jeg har en Peugeot 308 1.6 hdi Jeg kører altid de første kilometer med godt 2000 omdrejninger.  Bilen er fra 2015 og spinner som en mis. 

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis