Ny gulvvarme i gammelt hus

Hej alle på GDS.

Håber der er en eller flere der kan hjælpe mig.

Jeg står og måske skal købe nyt hus, men er meget i tvivl om omkostningerne i følgende projekt.

Huset er et ½plan længdehus fra 78. Stueetage og førstesal på skrå vægge.

Stueetagen:

I bryggers, samt køkken/alrum ligger der gamle røde gulvklinker på nuværende tidspunkt, og i de to værelser noget linoleum lign.
I badeværelset er der også klinker på gulv.
Der er gamle radiatorer i alle overstående rum.

Ifølge de oprindelige tegninger er gulvet i stueetage lavet sådan her:

Gulvkonstruktion: K x 0,28 W/m2 °C

Tæppebelægning
22mm spånplade m. fer og not
1½ x 2¼ trykimpr. Strøer c/c 63cm
75mm A batts
8 cm beton styrke 5MN
0,15 mm polyethylenfolie
15 cm komprimeret singels

Mit spørgsmål går på. Hvis jeg vil etablere følgende i stueetagen:

Bryggers (ca. 7-8 kvm): Nye klinker
Køkken/alrum (ca. 45 kvm): Vandbåren gulvvarme under nye klinker
Badeværelse (ca. 2,7 kvm): Vandbåren gulvvarme under nye klinker
To værelser (10kvm og 11 kvm): Vandbåren gulvvarme under laminat klikgulv

Hvad er så den bedste løsning uden det koster en halv million. Jeg er selv i stand til at fjerne eksisterende klinker/linoleum. Og jeg kan også selv lægge/binde PEX ud. Men ellers er jeg lidt på bar bund.

Hvad er fremgangsmåden?

Hvad kan man selv gøre og forberede, og hvad skal man betale sig fra?

Venligst den potentielle huskøber
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er nødt til at opfylde nutidens krav (hvis du ikke skal have en K-bemærkning når du engang sælger) med 300mm isolering under de opvarmede gulve.
Så du kan godt regne med du skal igang med den store nedbrydnings hammer, igang med en skovl eller grave maskine, og så få kørt de første mange læs bygge affald på lossepladsen/genbrugen.

Når det er sagt, så skal der med stor sansynlighed også "understøbes", hvilket gør det til et langsigtet projekt, da man kun må udgrave til understøbning på max 30% af fundamentet ad gangen (i sektioner af ca. 1 meter).

Så hvis du skal have etableret gulvvarme over det hele, så kan du godt regne med en m² pris i omegnen af 2000-2500kr, hvis håndværkere skal lave det hele, mens du kan "komme ned" på ca. 1000kr pr m² ved du laver alt "slave arbejdet" selv.

Her er en god artikel med nogle vigtige pointer: https://www.husplushave.dk/pris-pa-gulvvarme/

 

Det kommer helt an på om skillevæggene har selvstændige sokler. Er skillevæggene blot muret oven på det nuværende gulv har du problemet. Bygningstegningerne må kunne vise hvordan det er lavet.

Søren O
Måske i kan finde svar i nogen af disse? Jeg har desværre ikke den store forstand på sådan nogen tegninger
Det øverste billede viser at der er sokler under skillevæggene, så du slipper tilsyneladende for at understøbe. Det eneste sikre er at lave et “prøvehul”

Søren O
Annonce
Første tegning, som Søren skriver, viser at dit fundament kun er 30cm ned på ydervæggene??? Hvis dette er korrekt, så skal du også have ydervæggene understøbt, da du ikke kan blotlægge hele fundamentet, og ned til jorden under.
Og bare lige for at pensle det ud, så er det ikke kun under skillevæggene, men også under ydermurene du sikkert har brug for understøbning, da du skal have gravet ned til i omegnen af 70-80cm under færdig gulv-overflade, afhængig af hvor løs jorden er under dit hus:
  • 1cm småsten og ca. 15cm sand som kapilar brydende lag
  • radon spærre membran (0,15mm)
  • 30-40cm isolering (tænker bare 400mm for at være "på forkant" da de nok snart finder på dét også)
  • 10cm bærende beton lag
  • 5cm slid-lag med gulvvarme slangerne i
  • op til 5cm til endelig gulv belægning/overflade

 

Steensen skrev den 13-08-2021 11:21:36

Første tegning, som Søren skriver, viser at dit fundament kun er 30cm ned på ydervæggene??? Hvis dette er korrekt, så skal du også have ydervæggene understøbt, da du ikke kan blotlægge hele fundamentet, og ned til jorden under.
Tegningen er angivet til 1:100, så hvor får du de 30cm fra? Ret tydeligt på tegningen t ydervæggene er nede i frostfri jord = ca 100 cm

Men god idé med et pilot-hul ved indervæggene. Vores hus havde sokkel på tegningen, men en eller anden klyt havde valgt at spare den væk… så tegningerne er ikke altid 100% retvisende.

Overside jord er angivet til kote 120 og sokkelbund til kote 030 det må give en forskel på 90 cm
Tusind tak alle sammen for jeres input. Som jeg kan forstå, såfremt sokkel går 90cm ned i jorden, så kan jeg "nøjes" med at banke gulvet ud helt ned til jord i alle rum. Og så lægge ny isolering og få støbt betonlag med rør til gulvvarme?
Indvendige vægge ser ikke ud til at gå så langt ned som yder sokkel, så om de går langt nok ned må du undersøge
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis