Fatning til lampe med høj vægt

Hej
Jeg har en gammel industrilampeskærm som vejer 7-8 kg som jeg gerne vil hænge op derhjemme.
Jeg har styr på ledningen og ophænget i loftet. Jeg har også 3D printet en plade, som passer til lampen og har et hul til en standard fatning, men ledningen hænger ikke ordentlig fat i fatningen.

Er der nogen, der kender til fatninger som holder godt fast i ledningen? Eller som har en indbygget snor/kæde, som går op til ophænget i loftet?

Mvh Morten

Mvh Morten
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du bruger en fatning med 10mm gevind i toppen kan du få en pinolaflastning.
Du kan også montere et lille stykke rørnippel i fatningen og så montere en ringnippel på denne. Så kan du feks sætte en kæde eller wire i som bærer vægten.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Den lampe på 7-8 kg skal du hænge op i en kæde eller wire, fordi den er for tung til at hænge i ledningen.

fase
S. Fabrin skrev den 12-08-2021 16:25:45

Den lampe på 7-8 kg skal du hænge op i en kæde eller wire, fordi den er for tung til at hænge i ledningen.

Ja, det tænker jeg egentlig du har ret I. Selv hvis du maser ledningen sammen med en pinolskrue, vil den langsomt skride ud. Det kunne være lækkert, hvis man kunne finde en fatning, som havde indbygget kæde. 


Mvh Morten
Du kan ikke købe en fatning med indbygget kæde, men PinkHenrik har nogle link til det, du skal bruge. Grunden til, at du skal bruge en kæde eller wire, er at ledningen ikke er godkendt til den forholdsvis høje vægt, fordi kobbertrådene i ledningen ikke kan bære vægten.

fase
Annonce
Der findes stof lampeledning med en “nylontråd” til at bære “tunge” lamper. Kan ikke lige finde et eksempel på en ledning, men f.eks. Verner Pantons “Globe” leveres med sådan en ledning.

Søren O
Det er lige netop den ledning jeg tænkte på.

Søren O
Aflastningstråden skal fastgøres inde i fatningen, så ledningerne ikke optager lasten.

fase
Tak alle sammen. Jeg fandt en løsning med en stålwire og ny fatning med m10. Det ser godt ud!

Mvh Morten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis