1 eller 2 strenget?

Hej kloge gds'ere!

Er der mon en her som kan se om jeg har et 1 eller et 2-strenget varmesystem i huset?
Vi er ved at få installeret fjernvarme. Deres teknikker kunne ikke svare på om det er 1 eller 2-strenget, men han kunne sige at det godt kan håndtere fjernvarme. Er dog alligevel nysgerrig på hvilket system vi har.. 

Jeg har denne tegning over systemet - håber det er nok information. :)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
2 strenget, da du har separat rørføring til frem og retur.

På 1 strengssystem vil frem og retur på radiator være bypasset af et stykke rør, og der vil kun være ét rør mellem de enkelte radiatorer, som vil sidde i en lang kæde.

Elektronikteknikeren
Det er 2-streng.
Den "faste" streg er fremløb og den stiplede streg er retur løb.
Klart det bedste til vandbåret central varme.

Vær OBS på valget mellem direkte og indirekte fjernvarme. I min optik er indirekte bedst, da man så må modificere sit eget varme anlæg og det er begrænset hvor meget vand der kan komme i tilfælde af der er en rør-sprængning i dit varme system.
ulempen er at du selv skal betale for at vandet cirkulerer rundt i dine varme rør.

 

Fedt - mange tak for hjælpen!

Angående direkte/indirekte - det har de slet ikke spurgt til! Jeg må lige høre dem ad... Tak for heads up!

Edit: Ifølge deres hjemmeside installerer de kun indirekte fjernvarme. :)
En "teknikker" indenfor varme, der ikke lynhurtigt kan se forskel til 1 eller 2 strenget varme Ville jeg ikke stole på overhovedet.

Er i øvrigt enig med @Steensen i at inddirekte varme er bedst.

Jeg ville så også bytte radiatorerne til lavtemperatur (større overflade) da det giver en bedre indeklima.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Din tegning viser helt klart et tostrengssystem, Hvis teknikeren ikke kan se det, skal han have nogle lærepenge tilbage. Når du installerer fjernvarme, behøver du ikke øge kapaciteten på radiatorerne, så behold dem du har.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis