Skæreolie.

Jeg har kun forstand på "mad"olier, men hvad er der specielt ved skæreolie? Hvorfor kan man ikke bare bruge en jomfruelig olivenolie? Eller rapsolie? Hvad er forskellen?
Jeg er ude i, at skal lave et enkelt gevind og så koster en liter skæreolie 10-14 gange en liter madolie og hvor meget bruger man så lige?
Jo jo, jeg er blond eller rettere hvidhåret, men mangler det lilla skær.  

Sniffer  
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I mangel på bedre, kan du bruge motorolie, men har du kun madolie så brug det.

Vi prøver igen, i morgen --
Det vigtigeste er at der er noget smørring. Om det er olie eller fedt gør ikke så meget, og når du kun skal lave ét gevind, så brug en slat motor olie som je_ns skriver, og hvis du ikke har dét, så er noget mad-olie også OK, men langt fra optimalt, så er noget bacon fedt bedre.

Årsagen til skære olie er så dyrt, er at det skal både have smørende egenskaber, samtidigt med det gerne skal kunne fordampe ved relativ lave temperaturer, så det opnår en kølende effekt på snittappen eller boret som det bruges sammen med.

 

Jeg prøver lige:
Hvis du skærer med en kniv, så glider spånen op ad knivbladet. Det er primært denne friktion mellem knivbladet og spånen, der smøres for. Hvis men ikke smører, så kan spånen brænde fast på kniven og skæreevnen forringes.
Jeg sammenligner med en kniv, fordi det jo er små knive, som sidder i skærebakken og skærer gevindet.
Og så selvfølgelig, som Steensen siger, virker skæreolien osse som kølemiddel når det går stærkt.
Brug ikke dine penge på skæreolie, brug olie du har i skabet.

Venlig hilsen
Knud
Tusind tak for svar - det bliver den fineste olivenolie. Lidt kongelig eller noget.  

Sniffer  
Hvad er det du skal skære i Sniffer? Hvis det "bare" er jern bruger du bare den olie du har, aluminium, kobber, bronze så er sprit vejen frem.
mvh
Mikkel
Annonce
Hvis det er et rørskæresæt der skal køres med så har jeg erfaring med at gevind ofte "flosser" når man kommer et stykke hvis man bruger motor- eller andet olie. Det går bedst med skæreolie. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det har du ret i Erik
Med rør gevindet skal man bare huske at tage den i etapper, så er det ligemeget med olie.1/2 runde frem, 1/4 runde baglens til at knækkke spånden, 1/2 runde frem, 1/4 runde tilbage osv.

 

Steensen: Mon ikke du har en lille menings forstyrrende fejl "Så er det lig meget med olie" Jeg tror du mener "så er det lige meget hvilken olie" for jeg mener ikke man kan skære rørgevind uden olie. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 14-08-2021 08:10:49

Steensen: Mon ikke du har en lille menings forstyrrende fejl "Så er det lig meget med olie" Jeg tror du mener "så er det lige meget hvilken olie" for jeg mener ikke man kan skære rørgevind uden olie. 

 Jeg har skåret flere rør-gevind på ovennævnte måde, uden at bruge skærepasta eller olie, eller nogen tredje form for smørring.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis