Renovering af gangarealer til nyt trægulv med gulvvarme

Hej Lav-det-selv,
Vi er i gang med at renovere gangarealer i huset, det er bygget først i 80’erne.
Der er betongulv (med gulvvarme) med klinker/fliser, som vi ønsker at erstatte med
træ/laminatgulve med gulvvarme.  
Da gulvene hugges helt op, er der mulighed for at eks. Isolere med 300 mm Styrolit/Flammingo.
Er der nogen der har erfaring med en konstruktion af et trægulv med isolering/varmefordelingsplader,
som er optimal og giver et behageligt indeklima (og rart at færdes på)?
På forhånd Tak.
Mvh Carsten Tygesen
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til et gangareal vil jeg af konstruktionsmæssige årsager anbefale et flydende gulv (let gulvkonstruktion). Det kan lægges direkte over isoleringen med traditionelle varmefordelingsplader i aluminium, dog er det et men...

Er resten af husets gulve med indstøbte gulvvarmeslanger i beton, er der en udfordring i at få det eksisterende til at spille sammen med den nye lette gulvkonstruktion grundet reaktionstiden.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej  Rantzau,
Tusind tak for svaret.
Jeg havde forestillet mig at isolere med 400 mm trykfast isolering, lægge en gulvplade (med not og fjer) ovenpå,
og så bruge 25mm forskalling med afstand imellem til varmeslanger+varmefordelingsplader og til sidst lægge et lag
gulvpap ovenpå og så afslutte med et 11mm Laminatgulv.

Er det en brugbar og kvalitetsmæssig forsvarlig konstruktion?

Forslag og erfaringer er MEGET velkomne.
Med venlig hilsen
Carsten Tygesen

PS. Jeg glemte fugtspærren mellem isoleringen og gulvpladen... :-)
Det lyder som en fornuftig plan. Dog skal du være opmærksom på at afstanden mellem forskallingen ikke bliver for stor til et 11mm laminatgulv. Har du mulighed for at støde forskallingen sammen undgår du bedst risikoen for at laminatgulvet gynger.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg talte med Berry Alloc, på et tidspunkt.. De oplyste at de ønskede er trykfordelende lag under deres (11mm) gulve. Som minimum var det en 8mm mdf-plade..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Det burde ikke være nødvendigt når der ligger 1" forskalling til varmeslangerne der også virker som et trykfordelende lag.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 12-08-2021 22:49:49

Det burde ikke være nødvendigt når der ligger 1" forskalling til varmeslangerne der også virker som et trykfordelende lag.

 Enig, det var blot et krav, fra deres side, for at garantien blev bibeholdt 🙂


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hvis Berry Alloc ikke kan drage den konklusion, er det grund nok til at fravælge dem som seriøs leverandør.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg tog ikke diskussionen🙂
Jeg læste lige mailen, fra dengang.
Jeg forespurgte på en konstruktion med sporplader i xps, med pålimet alu (Nordic) trykstyrke 300..
Svaret lød:

"Vi forlanger en min. 6 mm fast og stabil trykfordelings plade eks. Mdf – mellem vores gulv og varmeslangerne – denne skal være fast og stabil.
Er sikker på at din forhandler kan hjælpe dig videre !"

Det var så kun 6mm.. jeg valgte at lægge pladen, det var lettere, end at lede efter nyt gulv🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej Rantzau og Lyhne,
Tak for for jeres jeres input - jeg oploader billede når jeg har udført opgaven.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis