Røgalarm i værksted

Jeg har en røgalarm i mit værksted som går i gang så snart jeg begynder at svejse eller skære med vinkelsliber og indrømmet, det er en af de helt billige røgalarmer, men er der nogen røgalarmer der er mere egnet til at sidde i et værksted som mit end andre?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
"Falsk" aktivering vil være et problem for alle røgalarmer i sådanne tilfælde.
Jeg ser 2 løsninger:
A) Brug en termoføler i stedet for en røgalarm fx:https://www.greenline.dk/elartikler/rogalarm/varmealarm-9v?variant=54842
Vær opmærksom på at en termo føler ikke er lige så følsom som en røgmelder. Ved "rigtig" brand vil du derfor først få alarm senere end du får med en røgføler.
B) Brug en røgalarm med pause funktion fx https://www.greenline.dk/elartikler/rogalarm/bedst-i-test-2018-e-line-roegalarm-med-pausefunktion
Du vil så kunne pause din røgmelder når du laver arbejde der generer røg.

Det er samme måde du laver brandsensor installationer i arbejdende værksteder. Ved steder hvor der ofte kommer røg sættes termo og/eller lysfølere op og samtidig er der typisk mulighed for at frakoble detektorer i et bestemt tidsrum hvis der svejses/arbejdes i områder med røg detektorer.

perhans skrev den 11-08-2021 11:18:39

Tak for det udførlige svar. Vil termoføleren ikke se det varme jern og gå i gang?

 Nej. 

Lidt afhængig af termoføler skal der typisk en temperatur på 45-60 grader til at aktivere føleren. Selvom dit jern er rødglødende er der i praksis så lang distance mellem jernet og føleren i loftet at der ikke vil være en udløsende temperatur ved føler.
Det betyder på den anden side også at termoføler er en sen advarsel om brand i forhold til en røgføler. Når der først er disse 45-60 grader i rummet er der en brand i gang der er nået en brandudvikling i modsætning til en røgmelder der der kan "se" branden noget tidligere i sit udviklingstrin.
En termoføler er derfor som udgangs punkt en dårligere brandmelder end en røgdetektor men det er trods alt bedre end alternativet med ingen føler i de rum hvor det ikke er praktisk muligt med røgmelder.
Man kan få temperatur sensorer der reagerer ved forskellige temperaturer, varierende mellem 45 og op til 105°C. Som Hensan skriver, så er en termo sensor dog en "når det er gået galt" alarm, mens en røg-melder er "det er ved at gå galt" alarm.
En flamme detektor vil reager på dine svejsningers lys, så det vil blive aktiveret endnu nemmere end din røg melder.

Hvilken løsning er så bedst? Få etableret et ordentligt udsugnings anlæg til at fange din svejserøg, og sørg for udsuger mundingen sidder lige over arbejdet, så det fanger alt røgen.
Hav evt. en mekanisk udsugning i toppen af rummet også, til at fange de værste af røgen der stiger til vejrs, og så få din røgmelder til at sidde 40-80cm fri af loftet, så bliver den ikke så nemt aktiveret af "arbejds røg", men skal nok blive aktiveret hvis det er "the real deal".

 

Nu er røgalarmer noget man bruger i boliger for at redde menneskeliv , det kræver jo at man kan høre alarmen , hvis den går igang , så hvis dit værksted er uden for hørevide , når du ikke er der så et det jo ligegyldigt med en billig akutisk røgalarm . . 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis