facadepuds på facade af kampesten, er det muligt?

Hej :-) jeg har overtaget et hus hvor ydervægge er lavet i kampesten men jeg vil gerne pudse dem op i fx. Durapuds og net på så jeg får en plan overflade.

Men der hvor stenene er, er overfladen meget ujævn så jeg skal have noget på til at tage forskellen på op til 4-5 cm.
jeg tænker at efterisolere ydervægge på ydersiden og så netpuds men så bliver der luft bagved isolering..

skal jeg pudse det op først og så isolere bagefter og så netpuds igen eller hvordan?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tænker du gerne vil isolere udvendigt for at spare plads indvendigt, og det giver også god mening men jeg synes det vil være rigtigt synd at skjule den flotte kampesensvæg, det er jo det der gør dit hus specielt.
Er du sikker? Det kan godt blive en fed detalje når alt andet står skarpt.....

Ellers ville jeg lave Det som en alm facadeisolering rettet op med klatter af Fliseklæb efter en snor  (og først tilspænde skruerne når Fliseklæben har hærdet tilstrækkeligt) du kan evt fylde hulrummet ud med rockwoolgranulat en række af gangen ("hældes" ned bag battsene  ,Banke, stoppe lidt med en pind.)
Du kan også starte med at rette klatter af Fliseklæb af efter en snor pr 60cm inden du begynder.
Soklen skal selvfølgelig også isoleres.

Mvh Henrik 

-viden er roden til alle problemer og alle løsninger-

Det største problem med facade isolering er at vinduer og døre kommer til at sidde langt inde i huset, og det ser efter min mening mere tåbeligt ud, med "vindueskarme" der er lige så dybe på ydersiden som på indersiden af huset  

Noget andet er at det er synd at gemme de flotte sten væk. Pudsede huse SKAL vedligeholdes hvert 5-8 år eller oftere alt efter hvor udsat facaden er, og det skal rigtige sten ikke.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for jeres svar! - jeg kan fornemme I godt kan lide udseende med de store sten.. jeg er dog ikke så pjattet med dem men det er også for at få isoleret facaderne at jeg gerne vil pudse det op.

vinduer og døre kunne evt. trækkes med ud ved samme lejlighed, de skal også skiftes.

Hvis du efterisolerer den væg med en passende tykkelse isolering får du også problemer fordi udhænget på taget ikke er bredt nok.

Udhænget skal beskytte din mur mod slagregn mv. Det er faktisk særligt vigtigt ved udvendig efterisolering fordi isoleringen ikke har samme styrke som en rigtig mur og derfor bliver overfladen selv med netpuds mindre stærk. 

Det som folk gør dig opmærksom på er dels at kampestenen gør huset specielt, men også at du idag har en gavl der reelt er vedligeholdelses fri. 
Hvis du ændre den til isolering med netpuds på får du istedet en gavl der er i den tunge/dyre ende når det gælder vedligeholdelse. 
det er selvfølgelig et valg man selv tager, men det er jo godt at være klar over konsekvenserne. 

Ask
Annonce
Tak for svar, det er rigtigt der er kun mørtel melem sten der skal vedligeholdes nu og det er ved at falde af. der er lidt plads under udhæng som det er nu ca. 15 cm. så det burde kunne være der men det er mere hvordan jeg får rettet vægen op så jeg kan få batts på og netpuds. De sten variere meget i tykkelse så der er måske op til 5-6 cm i forskel.
nå men jeg overvejer det og ser hvad jeg finder ud af.
Der er ikke plads under udhænget :-) - det hedder et udhæng fordi det skal gå ud over gavlen for at give væggen beskyttelse. Hvis du bygger ud eller næsten ud til kanten af udhænget fjerner du reelt den konstruktive beskyttelse det giver, altså medmindre du laver nyt tag og forlænger udhænget samtidig.

Du kan ikke rigtig sammenligne mørtel mellem sten med vedligeholdelse på pudset. Hvis du finder dine fuger står de i mange mange år bagefter. En helt pudset flade får derimod meget nemmere skader og skal derfor opfriskes allerede efter få år.

Men hvis du virkelig gerne vil den løsning er der nok bedst at putte hæftemørtel på indtil du har en plan flade også starte med batts MV.

Du skal måske tænke lidt over hvordan du sætter batts fast. Normalt bruger man jo nogle særlige skruer, men du kan jo ikke skrue ind i kampesten. 

Ask
At rette op til 5 cm. i hæftemørtel er både arbejdsmæssigt og økonomisk uoverskueligt.Påfør et et hæftelag med hæftemørtel eller fliselim og derefter puds det i sand og cement
Ingen erfaring - men kunne man ikke lave et træskelet og isolere med blød rockwool imellem og så montere alm vægbatts udenpå? Virker lidt åndsvagt at pudse en ujævnhed op, for at dække den til.

Men du får problemer med dybden på dit udhæng. 

Mvh Troels
Jeg tror ikke du kan finde mange som vil anbefale at sætte træ eller andet organisk materiale på også pudse udenpå. Det er ihvertfald meget langt fra den konstruktion der anbefales til udvendig isolering

Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis