Dagens rookie spørgsmål

Bliver begge beholdere fyldt lige meget?
🤷🏻‍♂️🙈

Hellere skrue end svejse. 
Bliver begge beholdere fyldt lige meget? 🤷🏻‍♂️🙈 Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Forbind baljerne sammen på nederste stutse, som du også sætter en aftapning på, så tapper du lige meget fra begge baljer.

fase
Jeg har nu på 10ende år tre palletanke hvor jeg opsamler regnvand til vanding af drivhus og diverse nyplantede ting.
Tankene er forbundet i bunden via aftapningshanen der endvidere går hen til mit husvandværk. Vandet løber i foroven i den ene tank. Mangler dog at bore en overløbsstuds i så det ikke bare pladre ned over det hele når de er fyldte.
Denne opstilling kræver dog at sammenkoblingerne er tætte, men det kan som regel løses med en ny o-ring til slangekoblingen.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Fordelen ved at forbinde i toppen af tønderne er at det ikke behøver at være 100% tæt da der ikke er vandtryk på , men i bunden skal det være 100 % tæt da der er vandtryk på , .et overløb fra tønde til tønde kan hurtigt udbyges med baljer som når fyldt op via overløb fylder næste balje op osv , 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Jeg ville til hver en tid altid forbinde dem i bunden, så du ikke skal bøvle med at flytte vand fra den ene til den næste når den er tom.
Jeg har 3 "tønder" på hver 300 liter (eller deromkring) og de er forbundet i bunden uden det store hurlumhej. En almindelig vandslange (mener det er 3/4) kan lige varmes lidt op og så presses ind over studsen på almindelige aftapningshaner der ellers er beregnet til kvik kobling og det holder tæt, også selv under tryk.  
Hvis du så sætter dine tønder rigtigt, så behøver du kun et overløb, fordi de er forbundne.

Husk i øvrigt at vandtønder skal tømmes for vand om vinteren... jeg har sprængt en i frostvejr   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 14-08-2021 15:25:48

Jeg ville til hver en tid altid forbinde dem i bunden, så du ikke skal bøvle med at flytte vand fra den ene til den næste når den er tom.
Jeg har 3 "tønder" på hver 300 liter (eller deromkring) og de er forbundet i bunden uden det store hurlumhej. En almindelig vandslange (mener det er 3/4) kan lige varmes lidt op og så presses ind over studsen på almindelige aftapningshaner der ellers er beregnet til kvik kobling og det holder tæt, også selv under tryk.  
Hvis du så sætter dine tønder rigtigt, så behøver du kun et overløb, fordi de er forbundne.

Husk i øvrigt at vandtønder skal tømmes for vand om vinteren... jeg har sprængt en i frostvejr   

 Man skal da ikke flytte vand fra den ene til den næste når den er tom , det er 2 eller 7 eller flere induviduele tønder som står ved siden af hianden med hver sin aftapnings hane , forbundet med et plast rør i toppen  , så når første tønde er fyldt så løber vandet over i tønde 2 osv , det er da bedre at have en fyldt tønde man kan tappe fra , end 7 tønder med en smule vand  i bunden ..


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Hvis dine tønder er forbundet i toppen, vil vandet selvfølgelig flyde over til den næste.
Men når der så ikke bliver tilført mere vand og begge tønder er fyldt og du så begynder at tappe fra en af dem, vil du tømme den tønde og "overløbet" kan ikke fylde den fra den anden når der ikke er mere vand end til overløbets kant.
Med andre ord har du nu en tom tønde og en næsten fyldt.
Dette fungere fint hvis du bare tapper i en vandkande fra bunden af dem. Men hvis du som jeg har en dykpumpe siddende i en af tønderne, er det ikke en fordel, da pumpen så skal flyttes til den anden tønde ved "lavvande"   
Ved at forbinde dem i bunden, tapper du lige meget fra dem begge, ligesom du fylder dem begge samtidigt.

Men i bund og grund er det lige meget om man gør det ene eller det andet, for med de regnmængder vi har i DK løber man sjældent tør for vand fra skyerne...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Endnu en gang 1000 tak.
Her er et billede af projektet som det står semi færdigt 👌

Hellere skrue end svejse. 
Du kan regne med 1 L vand pr m pr mm regn.

fase
Done and done 

Hellere skrue end svejse. 
Det ser fint ud, men kan din hylde holde til den vægt, det er lidt svært at se hvordan den er konstrueret. Hvor mange liter vand kan du opsamle i de to baljer?

Allan
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis