udskiftning af mindre gulvspånplade sektion i et bjælkelag

Hejsa.

Har en genvex aggr. siddende i kælderen, hvor rør render vandret langs loftet, for derefter at gå lodret op igennem etage adskillelsen og så videre op på loftet.

I kælderen er der et gipsloft, med et synligt bjælkelag med 600mm CC afstand ca .
I stueplan er det et 22mm spånplade gulv, som er lagt på førnævnte bjælkelag.

bjælkernes placering er forsøgt illustreret med de gule vaterpas.
(det sorte på gulvet er en rest af noget gammel vinyl gulv. se bort fra dette..)

Casen er den...
Jeg skal have lavet nogle nye huller 160mm Ø, således spiorør transportvejen kan gennemføres mere optimalt end den pt er.
Der skal derfor laves 2 nye huller ind mod væggen, lige under ventilations rørene.

---

1000 $ spørgsmålet går på om jeg kan udskifte en mindre sektion af det spånplade gulv, hvor i de 2 huller allerede er foretaget, som på billedet.

Kan jeg skære spånpladen ud, som en mindre firkant på ca. 60cm x 70cm og så udskifter med en ny sektion, som er skåret ud i samme dimensioner. I denneplade laver jeg 2 nye 160mm Ø huller.

bjælkerne har en tykkelse på ca 7-8 cm.
spånpladerne er i sin tid klassisk blevet lagt i fjeder/not, samt med lim. afsluttet med søm.

den nye plade "transplanterede plade" vil ikke kunne integrere med nabo pladerne i hhv. højre og venstre side, hvis man tænker feder/not her

desuden skal udskæringen selvfølgelig laves præcist, således at bjælken på de 7-8cm bredde kan bære nabo spånpladerne, samt den nye plade. Der skal være plads til begge.

Jeg vil sømme den nye plade ned i bjælkerne, som et minimum.
Men limning bliver svært

Jeg vil sikkert også kunne lave en hjælpe afstiver/lægte, som går mellem de 2 bjælker, og som er monteret i nogle bjælkesko eller lign.
toppen af denne afstiver vil så tage imod undersiden af den nye spånplade også.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville ikke være nervøs for at sætte en ny plade i.

Jeg ville med en multiskærer skære den gamle plade ud ca 4 cm over dine bjælker således at både det nuværende gulv samt den nye plade kommer til at at blive samlet og hvile ca 4 cm hver over bjælkerne.
Ved enden ind mod rummet ville jeg sætte en stump krydsfinner halvt under det nye og gamle gulv for at samle gulvet.
Hvis der kommer lidt niveau forskel/revner i samlingen over vil jeg spartle disse ud med almindelig gulv spartelmasse.

Alternativt kunne du også sætte en lægte solidt op under de nuværende huller - Herefter laver du nogle "propper" af et hulbor og en til at proppe de gamle huller ud.
Pga lægten underneden vil propperne ikke falde igennem. Igen så lukker du reparationen med spartel masse.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også