Vi har købt et hus i Jylland fra 1930’erne. Der er i tidens løb blevet lavet en række ændringer af elinstallationen. Alle stikkontakter er uden jord.
I slut 1970’erne blev der bygget en fuldmuret garage med tilhørende hobbyrum op langs huset. I denne tilbygning er stikkontakter uden jordforbindelse. Dvs., der mangler hul hertil(ikke blevet skilt ad). Kigger man op bag ved lamperne er der hul i gipsloftet, hvor ledningerne er sluttet direkte til lamperne. Her ses der en brun, blå og gul/grøn ledning (sidstnævnte er ikke tilsluttet lampen). Mine spørgsmål er her:
1. Er det lovligt ikke have at have lavet stikkontakter med jord i en tilbygning fra slut 70’erne, når huset er fra 1930’erne? Der er HPFI-anlæg.
2. Som jeg forstår det, må en gul/grøn ledning kun være jordforbindelse. Er det lovligt at have trukket ledninger med jordledning, hvor denne ikke er aktivt forbundet til jord?
Der blev i midt 1980’erne lavet nyt badeværelse i kælderen. Her ses der 2 stikkontakter, begge uden jordhul, samt 2 lamper. De er ikke blevet skilt ad.
3. Burde der være jord i disse stikkontakter? Og hvad med lamperne?
Der er i start 00’erne blevet lavet nyt køkken, hvor alle stikkontakter er uden jord. Lofterne er nedsænkede lofter uden lampeudtag i, hvor overskabe er bygget op til loftet. Oppe øverst ved overskabene er der nogle brædder, som skjuler overgangen mellem loft og overskabe. Disse brædder er skruet fast med alm. skruer. Bag disse brædder ses en række samlebokse/forgreningsbokse til el, som forsyner køkken og værelset ovenover.
4. Er det lovligt, at der ikke er trukket jord til stikkontakterne i køkkenet fra start 00’erne?
5. Er det lovligt, at samlebokse er mere eller mindre utilgængelige hen over overskabene?