Lovlighed af el

Vi har købt et hus i Jylland fra 1930’erne. Der er i tidens løb blevet lavet en række ændringer af elinstallationen. Alle stikkontakter er uden jord.

I slut 1970’erne blev der bygget en fuldmuret garage med tilhørende hobbyrum op langs huset. I denne tilbygning er stikkontakter uden jordforbindelse. Dvs., der mangler hul hertil(ikke blevet skilt ad). Kigger man op bag ved lamperne er der hul i gipsloftet, hvor ledningerne er sluttet direkte til lamperne. Her ses der en brun, blå og gul/grøn ledning (sidstnævnte er ikke tilsluttet lampen). Mine spørgsmål er her:

1. Er det lovligt ikke have at have lavet stikkontakter med jord i en tilbygning fra slut 70’erne, når huset er fra 1930’erne? Der er HPFI-anlæg.
2. Som jeg forstår det, må en gul/grøn ledning kun være jordforbindelse. Er det lovligt at have trukket ledninger med jordledning, hvor denne ikke er aktivt forbundet til jord?

Der blev i midt 1980’erne lavet nyt badeværelse i kælderen. Her ses der 2 stikkontakter, begge uden jordhul, samt 2 lamper. De er ikke blevet skilt ad.

3. Burde der være jord i disse stikkontakter? Og hvad med lamperne?

Der er i start 00’erne blevet lavet nyt køkken, hvor alle stikkontakter er uden jord. Lofterne er nedsænkede lofter uden lampeudtag i, hvor overskabe er bygget op til loftet. Oppe øverst ved overskabene er der nogle brædder, som skjuler overgangen mellem loft og overskabe. Disse brædder er skruet fast med alm. skruer. Bag disse brædder ses en række samlebokse/forgreningsbokse til el, som forsyner køkken og værelset ovenover.

4. Er det lovligt, at der ikke er trukket jord til stikkontakterne i køkkenet fra start 00’erne?
5. Er det lovligt, at samlebokse er mere eller mindre utilgængelige hen over overskabene?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Svaret er Ja til 1, 2, 3 og 5.
4 kan jeg ikke huske skille linjen/årgang for hvornår det blev lovpligtigt at have jord med frem til stikkontakterne, men kraftstikket skulle have jord.

Velkommen på lds.
Der må være en el-eftersynsrapport som beskriver det. Eller hvad er anledningen til spørgsmålene?

1. Jeg er ikke helt sikker på datoer, men jeg mener ikke der var krav om jordforbindelse i almindelige tørre rum før omkring år 1999. Det var på den tid at hele reglen om udeladelse af jordledning i ældre boliger ( før 1975 ) forsvinder.
2. Ja det er helt ok at have en gul/grøn leder selv om denne ikke er i brug. Det er endda meget tilrådelig da man så nemmere kommer over denne hurdle hvis man engang kommer så langt at det skal tages i brug. Så er det forberedt. Desuden kan man næsten ikke købe kabler uden jord.
3. Lamper kan være ok uden jordforbindelse, det gælder hvis de er dobbelt isolerede. Og det er typisk plast lamper er det. Jeg mener ikke der var krav om jordforbindelse i ældre huse midt i 80`rne jævnfør punkt 1.
4 .Når vi er henne i start 00`rne så burde der være jord i stikkontakter, hvis de er ny etablerede der. Er det den oprindelige installation så er der ikke krav. ( undtagelse er "et par nye"  og det er ikke  3 - 5 stk )
5. Det er ikke lovligt med utilgængelig samledåser, men brædder, låger m.m. der er skruet fast og kan gøre det tilgængelig er ok.
MEN det er ikke normal elektriker praksis der hvor jeg kommer fra. Det tyder på lav det selv, som i mange henseender er positiv. Men alene udtrykket " en række samlebokse/forgreningsbokse" skriger langt væk af amatører.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også