Byggeaffald I fundamentet

Hej og tak for medlemskab 
Jeg skal til at bygge nyt kolonihavehus og det først projekt er et solidt støbt fundament.
Huset skal være på 55m2 
Renden skal graves cirka 100cm ned
Vi har i forbindelse med nedrivning af huset en masse byggeaffald i form af beton stykker og sten.
Spørgsmålet er så kan vi på en eller anden måde genbrug den beton til fundamentet?
Har tidligere fået anbefalet at Putte det ned i fundamentet og på den måde sparer på betonen.
På forhånd tak
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 Der er der vel ikke noget i vejen for - det er da brugt i et højhus i København.
 Hvor belastningen på soklen er lav burde det gå an, men brokkerne skal være fri for organisk materiale og skal med i blandemaskinen. Under støbningen skal du sørge for at få vibreret ordentligt, så alle mellemrum bliver fyldt ud.

Søren O
Søren, jeg har forstørret billedet op og det ser ud til at der er gasbeton i. Det kunne jeg ikke drømme om at have en sokkel. Ja i København og Vejle var det ikke samme dårlige firma, der byggede.

fase
Kan du gøre det? Ja
Bør du gøre det? Nej

Du kender ikke sammensætningen af de beton klodser, og de er svære at rengøre i en tilstrækkelig grad.
Skal det gøres, skal det gøres ordentligt, er min filosofi.

Enig med Steensen. Du sparer måske 1000-1500, men du skriver jo selv du vil lave et solidt støbt fundament. Så starter man ikke med at springe over og lave 1000vis af små støbeskel i sit fundament.

Bare kald mig BBB 
Det er ikke gasbeton skulle jeg sige :)
Men mange tak for jeres forslag
Jeg har lyttet til jer 
Og dropper derfor projektet med at genbrug den på fundamentet.

Der er ikke ukendt at genbruge gammel beton til formålet og er også en vidt udbredt praksis der ofte giver fin mening for slutproduktet (når det ikke lige stikker af og bliver misbrugt som det gjorde ved BG).

Men det skal knuses væsentligt mere ned end de brostens-størrelser du viser frem for at det er brugbart.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis