Bore huller i skroget på SAGA 27

Jeg skal installere en dieselvarmer på min SAGA 27, og jeg skal skrue et ophængsbeslag til Air Top 3500 op på indersiden af skroget.

Borer jeg 4 huller hele vejen igennem og sætter en bolt i udefra?
Hvis ja, hvordan tætner jeg hullet, hvor bolten går igennem?

Hvis nej, skruer jeg selvskærende skruer i indefra, og håber, de ikke går igennem, eller ?

På forhånd tak for svaret.

Med venlig hilsen

Peter Jensen
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej!!

Nu ved jeg ikke lige om det er en glasfiber "jolle" du har!! men hvis det er ville jeg "støbe" en træklods fast på glasfiberen, som så kunne bruges til at sætte skruer fast i!!

"Et hul mindre i skroget, er en mulighed mindre for en lægkage"

MVH

Kim
Du "glasser" HELT KLART ET PAR KLODSER FAST PÅ INDERSIDEN AF SKROGET OG SKRUER VARMEREN FAST I DISSE, ELLER MONTERE DET PÅ ET SKOT.

HUSK at du skal have min 18 grader til arbejde med glasfiber.

Du kan evt også montere klodserne med noget epoxy.

MVH Njord
HUSK at du skal have min 18 grader til arbejde med glasfiber.

er de 18 grader bare under selve arbejdet, eller gælder det også hærde tiden? og hvorlang tid er den? nogle timer?
det gælder også for hærde tiden... Godtnok starter man en kemisk proces der udvikler varme, men for at denne proces ikke skal stoppe igen er det vigtigt med de min 18 grader.'

MVH Njord
Wouww.

Jeg takker for de forskellige indlæg, jeg er ikke "handyman", men jeg er blevet meget klogere.

Jeg borer ikke huller i min glasfiberbåd, det er sikkert og vist!

Glasfiberarbejde ved 0 grader, det går heller ikke.

Men ved hvor lave temperaturer kan jeg arbejde med epoxy?
Jeg ville jo gerne sætte varmeren op i weekenden ?

Med venlig hilsen

Peter Jensen
Annonce
Prøv at søge på "epoxy" på nettet...

En ret seriøs forhandler ligger i det sydfynske og hedder vist West system epoxy...

De er omtalt i det nyeste nummer af bådnyt.

Mere husker jeg ikke lige her...

Men du kan jo også tage den mere med ro og besøge den store bådudstilling i næste måned i København.. Her vil du kunne finde diverse forhandlere osv..

Det er bedre at bruge lidt tid til at sætte sig ind i problemer og løsninger end at lave noget FUSK !!!

MVH Njord
Hej

Du laver en klods i vandfast krydsfiner, i den har du boret de 4 huller i skruestørrelese og sænket så hovet på skruen næsten passer, så presser du maskinskruerene fast og giver dem en gang lim, så har du en montage platform.
Dem glasser du fast, husk at rense af og ikke kun med affedtning, den gamle og nye glasfiber skal have kontakt med hinanden når der glasses op, varme er vigtig, får du ikke nok varne og stopper du fortidligt, stopper hærde prosessen og der vil for tid og evighed lugte af styren,
skal hærde prossen starte op igen er det meget højere temperaturer vi taler om.
mvh
MIP

MIP
Hej alle.

Jeg takker for de mange konstruktive svar, der har været omkring dette emne.

For sjovs skyld vil jeg lige kort fortælle, hvordan jeg løste problemet:

Der sad en gammel Webasto varmer, som var ophængt i 2 "slangebånd", som var monteret med 2 bolte gennem skroget på båden. Disse bolte passede jo ikke til den nye varmer, så jeg købte noget krydsfiner, lavede en plade, som passede til de gamle bolte, hængte den op i gummi, og lavede en ny tilpasset plade ovenpå den første, og boltede den på den første. Så kunne beslaget sidde ordentligt på den anden plade.

Så jeg brugte eksisterende huller og undgik at bore nye og undgik at arbejde i glasfiber i kulden.

Tak for alle svarene.

mvh

Peter Falk
Hej,

Har selv lige monteret en dieselvarmer i båden.

Mine ophængsklodser er sat op på skrogsiden med SIKA 291.

Jeg affedtede med acetone og herefter sleb jeg med med sandpapir således at jeg fik en god vedhæftning.

SIKA giver en flexibel limning frem for en hård af epoxy eller glasfiber.

Det er jo besværligt kontra det at prikke hul ien 310ml patron.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også