Ny eltavle - gode råd?

Hejsa

Jeg skal til at få skiftet min 60 år gamle gruppetavle ud (relæet er lidt nyere😅)

Jeg ville lige høre jer, om I havde gode råd, I forhold til hvad jeg skal bede elektrikeren om, for at gå det så godt som muligt🙂

Det bliver en ug150-24 tavle  det er lidt voldsomt,  men den skal pakkes ind i et skab, så elektrikeren sagde det var bedst ift. Varme.
Jeg får  2x hpfi og
2 stk. 1P+N 10A automatsikring
1 stk. 3P+N 13A automatsikring
1 stk. 3P+N 16A automatsikring samt en stikkontakt (skærm til styring af gulvvarme monteres også i skabet, og det bruger en stikkontakt) men har I noget, hvor I tænker,  at det er oplagt lige at huske på, jeg håber jo aldrig at skulle ændre på det🙂


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Transient beskyttelse til begge sæt HPFI

 

Du skriver, hvilke grupper du forventer installeret og sikringsstørrelser, men du skriver intet om, hvad grupperne skal forsyne. Din installation er sikkert så gammel, at de to grupper med 10A kunne øges til 13A. Det er dog en lidt en gråzone. Det ville være lidt nemmere om du også oplyste, hvad grupperne skal forsyne.
Der skal selvfølgelig også være transientbeskyttelse i den ny tavle, men det ved elektrikeren.

fase
Tror at du har misforstået det med at den skal ind i et skab med hensyn til varme… nu er det sådan at ALT elektronik har godt af kølige omgivelse. Så det er faktisk stik modsat. Var det mig ville jeg få sat flere 10 a grupper ind, har du noget udendørslys eller strøm så få en gruppe til dette specielt. Denne kan meget vel være et kombirelæ som er både rcd(hpfi) og gruppe i et så er,kravet om 2 x rcd klaret.  så hvis udelyset/strømmen giver overgang så er det kun den gruppe der falder ud og ikke resten af huset. Desuden. Ville jeg nok sørge for at der er forberedt til en lader til elbil… tro mig det kommer. Og selvfølgelig skal der indbygges transient beskyttelse, hvilket er krav i dag. Og det er kun 1 ikke 2 som Steensen vist nævnte. En transient beskyttelse er monteret parallelt ned rcd så det giver ingen mening med mere end 1. En 24 modulstavle,er ABSOLUT ikke for stor personligt ville jeg vælge en ug150-36 tavle så,er der plads til udvidelse uden at skulle skifte tavlen igen.
mfrost skrev den 09-08-2021 19:20:35

En 24 modulstavle,er ABSOLUT ikke for stor personligt ville jeg vælge en ug150-36 tavle så,er der plads til udvidelse uden at skulle skifte tavlen igen.

​mfrost har aldrig set en ug150-36 findes det
uden det bliver 2*18  ?

Det fikser jeg...
Du har ret.... var lidt for hurtig, begår mig mest i automation, industri og cts installationer .... så en 150-36 var sikkert bare ønsketænkning 😃
Annonce
Fedt I er så hurtige🙂
Steensen: så vidt jeg ved er transientbeskyttelse lovpligtigt? Tavlen skulle overholde lovkrav 🙂
Elektrikeren bygger den selv, jeg ville bare høre jer kloge hoveder, om jeg burde sikre mig noget..

Fabrin: Tak..  den skal forsyne en 1,5plans villa på i alt 155kvm. Huset er fra 1965, el, formentlig ligeså.
Der skal laves nyt køkken snart, el-arbejdet er en del af forberedelsen til dette.
Jeg ved faktisk ikke rigtig hvilke grupper der forsyner hvad  pt. Er intet mærket op..
Jeg har forespurgt elektriker på, om 10A kan erstattes af 13A.
Huset har, fjernvarme, gulvvarme, induktionskogeplade og ovn i køkken, fryser, vaskemaskine, tumbler, opvasker, køleskab, en kompostkværn (som ind imellem knalder de gamle 10A sikringer, derfor har jeg spurgt om 13A), sidstnævnte befinder sig dog oftest udendørs😀
Er det nok info?

Jeg kan evt.  Funde foto af den gamle tavle  hvis det giver værdi?

Mfrost:
Skabet er af kosmetisk årsager, tavlestørrelsen er fir at den ikke bliver for varm (oprindeligt var planlagt en 12'er) når den skal pakkes ind I et skab.. bør jeg sikre ventilation i top/bund af skabet også?
Det skulle gerne være plads til en gruppe til fremtidig elbil  det spurgte jeg ham specifikt til. Ingen grund til at montere noget, men der skulle være plads.🙂
Jeg spørger ham om det giver mening med flere grupper.

Tak, indtil videre🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der skal være en lysgruppe for hver påbegyndt 50 bolig kvm. Så med 165 kvm skal der være mindst 4 lysgrupper. Og det er et krav der har være der i rigtig mange år. 3 pol. grupper tæller kun for 1.
Det er ret let at finde ud af hvad grupper dækker. Sluk for sikrings gruppen og gå rundt og se hvad der ikke virker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Erik, jeg er virkelig på udebane, så bær over med mig🙂
Er de to 10Amperres grupper lysgrupperne?

Hvad er egentlig tanken bag både at lave 13 og 10A-grupper? Jeg skal nok spørge elektrikkeren  selv, men nu blev jeg bare nysgerrig 🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Mon ikke det er planen at disse apparater kører på de 13 og 16 A grupper.
induktionskogeplade og ovn i køkken, vaskemaskine, tumbler, opvasker, og kompostkværn
Så har du 2 10A sikringer som man kan kalde lysgrupper. Der bør være 4 på grund af reglen om en for hver 50 kvm. Denne regel var der i min læretid som elektriker det startede i 1967. da du skriver 60 år gammel tavle så kan jeg ikke med sikkerhed sige om reglen var der dengang, eller om huset siden er blevet større så de 2 grupper var ok dengang og man så senere har "glemt" at tage det i batragtning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
10A er fine til belysning og små-forbrugere på stikkontakterne, men 13A er bedre til ting så som køkken stikkene især, da det ikke er unormalt man har gang i el-kedlen samtidig med en håndmixer eller røremaskine.
Køkkenets stikkontakter skal forsynes fra mindst 2 separate sikringer jævnfør det jeg lærte for snart 15 år siden, men det kan sagtens have ændret sig.

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis