Fundament til carport

Jeg er godt i gang med planlægningen af en carport, som med bliver ca. 54 m2 med skur, som skal hvilke på 8 punktfundamenter.

Hvad er den bedste løsning - er der fordele og ulemper ved at anvende  henholdsvis stolpesten med justerbarbeslag eller støbe beslag direkte i et hul i jorden?  
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først og fremmest vil jeg anbefale dig at få en bygge tilladelse, før du går igang, da du er over 50 m²

Dernæst så er 8 punkt fundamenter nok lige til den optimistiske side, med mindre du er ude i meget store fundamenter.

hvilke mål ender du ud i? 6x9=54, er det målene?

 

Tak for svaret.

Der er indhentet byggetilladelse, så den del er på plads :-)

Det er dette "byggesæt" fra Davidsen, som jeg skal i gang med:

https://www.davidsenshop.dk/christian-carport-836x630-cm-m-plast-trapez-tag-c-id34326-p-41619095318

De sætter godt nok stolperne direkte i jorden, men jeg kunne godt tænke mig, at carporten kan holde mere end maks. 10 år, så derfor ville jeg sætte stolperne på i beslag støbt i beton. Er det en dårlig løsning? Du mener ikke bare jeg kan anvende almindelige stolpesten, som jeg graver ned og så støber fast?

Puha nu bliver jeg glad for jeg spurgte, inden jeg gik i gang :-)
Synes også 8 lyder optimistisk.

Der er tre muligheder:

  1. Forstøbt betonfødder - tager tid at grave ned men er en nem løsning, især med justerbar beslag
  2. Støbe selv - tidskrævende
  3. Ground plugs (google) - super nemt og enkelt, men det bliver en dyr løsning da hver plug koster 250-350kr
Jeg kan godt se at bygningen står med 8 stolper, 6 i skuret og 2 til at holde halvtaget.
De 2 der skal til halvtaget, der ville jeg vælge nogle store nogle, f.eks. et Ø30-40cm kloark-rør ned i 120cm dybde, og så din stolpesko. De to der bære taget kommer til at få et meget kraftigt træk når det stormer.

De 6 under skuret kan du godt bruge de justerbare sko du "bare" graver ned og stamper godt rundt om, men du kan lige så godt støbe dem også, nu du skal støbe de andre også.

 

Tak for svarene.

Det bliver 6 forstøbte med justerbare beslag og to mere større under halvtaget. Jeg får gravetet ekstra store og dybe huller til dem. 

Har godt kigget på ground plugs, men der er simpelthen så mange store sten i vores jord, så jeg ikke tror det kan lade sig gøre
Annonce
Fin carport, men hvor stor er den? De 54 m2 er inkl. udhæng, så det kan ikke være det tal derskal søges om. Gælder reglen om at 0,5 m udhæng “er gratis” ikke stadig? Normalt måles på udvendig beklædning, så jeg vil mene at tallet til byggemydigheden er ca. 46 m2.

Søren O
Det er rigtigt. Jeg har faktisk nok regnet for meget med. I fronten er udhænget 80 cm., så der tror jeg måske det skal regnes med, men rundt i siderne skal jeg nok have det trukket fra :-)

Jeg overstiger dog samlet med mine andre sekundære bygninger stadig de 50 m2, så det er ikke helt spild, at jeg har søgt om tilladelse :-)

Et sidste spørgsmål i denne omgang. Jeg regner med at købe noget som denne støbebeton:
https://www.stark.dk/raw-toerbeton-grov-0-8mm-20-kg?id=6220-9748966&ef_id=CjwKCAjwx8iIBhBwEiwA2quaq1m6LqHU3pIJ7r4_9Wy6l_sJ-X9ofwZb2WTr4rKFUS84ijlj0nX1mhoCyFAQAvD_BwE:G:s&s_kwcid=AL!5685!3!212244452761!!!g!345801075505!&cid=paid_google&gclid=CjwKCAjwx8iIBhBwEiwA2quaq1m6LqHU3pIJ7r4_9Wy6l_sJ-X9ofwZb2WTr4rKFUS84ijlj0nX1mhoCyFAQAvD_BwE

Men skal man have en blander med et piskeris eller kan man godt bare vende det godt sammen med vand i en trillebør ved brug af en skovl eller lignende?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis