Tryk i gulvvarme

Hej
Vi har fjernvarme som er tilsluttet direkte til både gulv og radiatorer (altså kun varmeveksler på brugsvand). Radiatorerne fødes direkte mens der er en blandesløjfe på gulvvarmen. Kort inden vi overtog huset, blev der skiftet fra naturgas til fjernvarme. Jeg er kommet til at tænke på om der nu kan være problemer med at vi har et direkte anlæg, da trykket jo er det samme i dette som i fjernvarmen (dvs højt), men samtidig at huset er bygget til naturgas, dvs. et anlæg med lavere tryk. Vi er tilsluttet fjernvarme fyn.

Jeg er desværre ikke i stand til at finde nogen informationer om slangernes max tryk i dokumenterne om huset og kan heller ikke umiddelbart se noget på slangerne.

Hvad vil I kloge herinde råde mig til? - skal jeg bare lade det være og håbe at det går, eller bør jeg f.eks. få en VVS'er til at montere en trykreduktionsventil ved indgang af fjernvarme?

På forhånd tak
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Det lyder utroligt at radiatorerne er tilsluttet direkte uden blandesløjfe. Mig bekendt kræver lovgivningen at fremløbstemperaturen skal styres af udetemperaturen, for at spare på varmeforbruget. Er dette tilfældet, tror jeg at du har noget at komme efter.
For at en vvs-er må tilkoble direkte, skal anlægget være trykprøvet, så du burde ikke være bekymret. Jeg vil tro at fjernevarmeselskabet har den fornødne dokumentation fra vvs-eren.
En trykreduktionsventil vil ikke reducere anlægstrykket nævneværdigt, så drop den ide. Eneste alternativ er varmeveksler på anlægget med de fordele og ulemper det giver.

Søren O
Tak for ultra hurtigt svar - og øv at en trykreduktionsventil ikke var en løsning.

Der er lavet mange halve løsninger i huset (desværre), så det overrasker mig ikke hvis det ikke er lavet ordentligt. Når det så er sagt, så giver det vist ikke økonomisk mening for mig at få det bygget om med ekstra blandesløjfe til radiator og styring i forhold til udetemperatur. Vi fyrer billigt, så den besparelse det giver, må være minimal.

Jeg vil sove roligt nu med tanke på at anlæg må være trykprøvet og i orden.

Tak igen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du kunne få sat et manometer på dit fjernvarmeanlæg, så du kunne overvåge trykket. Jeg ville være tryg ved at have adskilt fjernvarme og centralvarme. Det begrunder jeg med, at en lækage på dit centralvarmeanlæg vil forsøge at holde trykket med det til følge, at du får en stor vandskade. Det er selvfølgelig din afgørelse.

fase
Et manometer giver ingen sikkerhed. Hvis det skal indikere noget, skal hele anlægget være helt “koldt”, og der skal lukkes for hovedventilerne. Så vil du kunne se om trykket aftager.
Lukker du hovedhanerne med lune radiatorer vil trykket falde fordi vandet “ krymper” når det afkøles.
Der er tusindvis af direkte fjernvarmeanlæg der kører ganske problemfrit, og når anlægget har været trykprøvet, ser jeg ikke noget problem.
Et direkte anlæg er billigere i vedligeholdelse da det er mere enkelt, og der skal aldrig efterfyldes med vand.

Søren O
Jeg er egentlig med på at det med at adskille centralvarme og fjernvarme kan være en god ide i tilfælde af en læk. Jeg tænker bare at omkostningen til at lave denne ændring nok er relativt stor, og da fjernvarmeunit blot er nogle få år gammel, så virker det meget ærgerligt at ændre nu. Så skulle man næsten have købt et andet type anlæg da man investerede, men på det tidspunkt ejede vi ikke huset.

Når man har et direkte anlæg, kunne man jo også vælge at bide i det "sure æble" og få installeret noget overvågning på fjernvarmen, f.eks. Dantæt. Det koster nogle penge - og jeg er ærlig talt lidt tilbageholden da jeg er usikker på om det stiller mig dårligere overfor forsikringen ved en konstateret utæthed. I det tilfælde er der jo ingen skade, blot en utæthed som jeg så selv må bekoste at få fikset.

Hvordan ser I på det?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Du skriver, at din fjervarmeunit er forholdsvis vis ny. Det får mig til at spørge, om du ikke kan tage et billede af installationen og sætte det ind i et svar, For der er ikke meget unit udover varmtvandsbeholderen. 

fase

Det vil jeg bestemt gerne. Havde kun det her med annoteringer, håber det er stort og tydeligt nok.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
OK, du har direkte fjernvarme, der køre som 2 parallele systemer:
-blandesløjfen til gulvvarmen (pumpen, den blå termostat og frem/retur på de to slanger med thermometer)
-Direkte frem-/returløb til radiatorerne(3'die og 5'te rør, ligemeget hvilken vej du tæller).

Anlægget kan godt relativt enkelt skiftes over til et in-direkte anlæg, men hav i baghovedet, hvorvidt dine radiatorer er lavet til høje eller lave temperaturer.

Man vil ofte kunne opnå en bedre drift økonomi i indirekte anlæg, da man bedre afkøler fjernvarme vandet i de fleste drift situationer, men fordelen ved direkte er, at du har mere varme disponibelt når det er en 100 års vinter med minus 40°C.

 

Direkte anlæg har ikke et temperaturtab i en varmeveksler, og vil derfor udnytte varmen bedre.
Vær nu ganske rolig ved dit direkte anlæg - hvad med brugsvand fra vandværket, der vil altid være “direkte anlæg”. 

Søren O
Det er da et fint billede. som Steensen skriver kan du forholdsvis nemt skifte over til et indirekte system ved bare at få en varmeveksler sat foran det nuværende system, som du bibeholder. Den nye varmeveksler styrer du med en returventil. Og skal det være fornemt (og i følge reglerne) monteres en udeføler og en elektrisk ventil.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis