Jeres erfaringer med demente?

Hej.
Ville bare høre om andre har erfaringer med demente og lign

Konkret gik min mormors TV i stykker og hun skulle derfor have et nyt

Damen kan ikke engang teksttv d to it so I'll    

Men de solgte hende et b og o tv til 40000 kr, selvom hun ville. Have det fine med et til 3000


14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt hendes egen beslutning om hun vil have kvalitet, og hvad hun vil bruge sine egne penge til. Det skulle da bare mangle. Og det har ikke noget med tekst tv at gøre. Der skal børnebørnene ikke blande sig. Hvis det er arv du allerede nu begynder at planlægge og derfor synes hun skal holde lidt igen, så skal du holde snuden langt væk. Efter de almindelige regler går det også kun til børnebørn hvis de mellemliggende forældre er væk. Der kan være testamenter m.m. 
Er der demens på vej, det er konstateret og hun selv erkender det  så er det meget vigtigt at hun får taget stilling omkring fuldmagt. Tingene kan smuldre for hende med husleje incasso o.s.v.
 Det skal være en hun stoler på ( og som familien også stoler på ) som eventuelt får fuldmagt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu mener jeg faktisk ikke du kan købe andet end B&O i butikker der kun sælger det, så de her slet ikke haft et tv til 3000kr - hvilken by drejer det dig om?

Martin.v skrev den 09-08-2021 05:20:49

Nu mener jeg faktisk ikke du kan købe andet end B&O i butikker der kun sælger det, så de her slet ikke haft et tv til 3000kr - hvilken by drejer det dig om?

 B&O sælges fra en butik i butikken, så man kan sagtens købe et billigere fjernsyn i samme butik.


fase
Min pointe er at butikken ikke har ansvar for hvad folk vil købe. Og der er de fleste steder fortrydelses ret så hvis damen kommer på andre tanker efterfølgende så er der da mulighed for returnering. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hvis en butiksansat bevist udnytter en demens manglende evne til at handle rationelt, så den arme person bliver besnakket til at forkøbe sig - så mener jeg bestemt butikken har et ansvar både moralsk og juridisk.
Skal måske forklare lidt nærmere.

Min mormor var tror 82 år og dement, dog ikke på plejehjem endnu (klarede sig ok med kommunal hjemmepleje").

Hun havde haft et B&O TV siden starten af 80´erne. Men nu gik det altså i stykker. Så hun måtte have et nyt TV.

Alle omkring hende vidste nok at der ikke ville gå 10 år mere inden hun enten måtte på plejehjem eller var død, men det er irellevant.

Hun søger derfor til sin "sædvanlige" radio/TVforhandler, og de leverer også et TV, altså til 40.000 kr i B&O, og super smart selvom det eneste hun magter er at ændre kanal og lydstyrke end ikke tekst TV (og slet ikke Tizen eller andet smart.TV som Spotify eller Youtube, straming i det hele taget.

Der er nok ikke noget at gøre for butikker på vil sælge hvad de vil til hvem de vil til juridsisk myndige personer.

Jeg arvede selv et Bo og O TV men det var min farfars, så det var fra 70erne og i sorthvid, og fjernbertjeningen var med ultralyd ikke IR gg.

Men det virkede.

Min pointe er at især ældre måske lettere "åndsfraværrende" blir plottet ting på de slet ikke har brug for.

Hvad skal en 90-årig med en Iphone 12 fx?
Det er da noget værre vås du skriver. Og meget alders diskriminerende. Det er absolut ikke noget du har noget at gøre med. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Zigzag, jeg synes du skal klappe kajen i. Din indblanding er under al værdighed. Hvis du virkelig synes, det er et issue, så  havde du reageret anderledes og ikke skrevet på en lav-det-selv side! Det KUNNE jo være din pårørende, synes designet er flot og er rigtig meget bevidst om sit sted i livet - og har pengene. Den sidste skjorte, er der ingen lommer i. PS jeg sidder selv yderst på bænken, og ville betakke mig.
Jeg forstår godt Zigzag's overvejelser.

Vi har selv haft et dement familiemedlem som afstedkom mange problemer. Det er vigtigt at forstå at demenssygdommen har frataget den pågældendes frie valg. Derfor må andre varetage den dementes interesser. Andre er i den forbindelse resten af samfundet, og der har forretningsdrivene også et moralsk ansvar.

Hvis vi fortsat skal leve i et samfund hvor vi tager hensyn til hinanden, er det bydende nødvendigt at moralen er intakt.

Skræmmeeksemplet er, at demente skal spærres inde bag tykke murer på plejehjem for at forhindre misbrug.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis