Rundsavsklinge

Jeg skal skifte klinge på min rundsav, og er i tvivl om hvad jeg skal gå efter.Vil gerne høre om der er nogle der vil dele deres erfaringer mht mærker, prisleje eller lign. Den skal være ø190/30 og udelukket bruges til træ og plader. Tænker umiddelbart 24 tænder, da min gamle klinge har det. 
Nogle gode råd?
Vh Mads 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du været tilfreds med din gamle klinge, så køb en af samme type, som jo lyder som en universal klinge, ellers skal du nok ud i at have 2 forskellige typer klinger.

Vi prøver igen, i morgen --
Ok kaffemand  
Kan du huske hvad du gav?
En fintandet klinge er ikke god til snit på langs i almindelig træ, men god til tværsnit og spånplader og lignende.

Vi prøver igen, i morgen --
CMT klinger er af en stor kvalitet, og grundet deres pris, kan de betale sig at få "slebet op" igen.

Antallet af tænder kommer an på hvilket formål de skal bruges til.
Skal du snitte på tværs af træets årer, så skal der MANGE tænder til (48-60)
Skal du snitte pålangs af træets årer, skal der være FÅ tænder (16-24)
skal du snitte spån, OSB, krydsfiner, så middel antal tænder(24-48)

 

Annonce
Hvordan/hvor får man klinger slebet?
pris?

 

Ofte kan din tømmerhandel ordne det for dig, de sender den til et værktøjssliberi.
Eller find et værktøjssliberi i nærheden..

Vi prøver igen, i morgen --
Det med antal tænder osv er en religion... jeg har en Dewalt klinge til 800kr med - og hold nu fast - FIRE tænder, og den snitter altså flotte snit (i laminat).
En anden ting som folk ikke bruger meget tid på er rengøring.
En ren klinge holder sig skarp længere, og du får ikke så let brændemærker fra siderne af klingen når den er ren.

Personligt bruger jeg CMT og har flere forskellige til forskellige opgaver. Som andre skriver så handler det om hvad du skal skære i, på tværs eller på langs, plader, og ikke mindst skæredybde.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Philippe82 skrev den 09-08-2021 10:51:18

Det med antal tænder osv er en religion... jeg har en Dewalt klinge til 800kr med - og hold nu fast - FIRE tænder, og den snitter altså flotte snit (i laminat).

 Nu er der også forskel på om det er en 50mm eller 305mm klinge diameter, hvilket antal tænder der skal til.

Her er der tale om en 190mm, så er 16-24 en fin allround klinge, mens man skal op i 40-48 for at få et fint snit i en melamin spånplade.

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis