Hjælp til at finde kiprelæ

Hej eksperter

Vores nuværende kip-relæer larmer/klikker når vi tænder/slukker lyset...
Og det høres noget mere end forventet..
Så nu er vi på jagt efter nogle nye som elektrikeren kan montere i tavlen i stedet...

Er der nogen der har en god ide til hvilke man skal bruge så de ikke larmer..
Og hvis de kan fåes med dedikeret tænd og sluk funktion så man også kan lave andre styringer af lyset ville det være fedt...

Håber nogen har input.  
Hej eksperter Vores nuværende kip-relæer larmer... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bruge en Eltako ES12Z-200
Den har både kiprelæ funktion og en central on/off. Det sidste er separate forbindelser for on og off. Hvis du ignorerer at det er beregnet til central styring, så svarer det vist til dine krav. Kan styres af 8-230V.
Du kunne også overveje at udskifte dine kiprelæer ned fx disse Nordtronic Zigbee enheder, som fåes både med dimmer eller relæ. Så kan du styre lyset via smarthome (eller fx Philips Hue) og lave flows, der slukker lyset når alarmen tilkobles eller fx når den sidste person forlader hjemmet.
https://www.proshop.dk/Smart-Home/Nordtronic-Box-dimmer-zigbee/2805648


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Ja det har jeg lidt overvejet...
Men det spænder ikke helt af med sådan som det meste andet er lavet ..
Men burde skifte lysdæmpere til nogen med sluk-alt og tænd-alt også..
 Og så lave min egen styring...

Eller ja .. noget IHC eller hvad der nu er af tidsvarende alternativer ... Men kan slet ikke overskue det lige nu.. :)

Yoda, inden vi nu begiver os ud i alle mulige gætterier om, hvad du kunne tænke dig af løsninger, kunne du så ikke definere, hvad du kunne tænke dig, det skulle ende med. Du begyndte med at få en løsning på lydløse kiprelæer. Det har så udvidet sig til løsninger med styring af mobiltelefon. Du bør definere, hvad det hele skal ende med. Det vil give løsninger, som du måske kan bruge. 

fase
IHC er ikke tidssvarende. Denne påstand kan naturligvis diskuteres frem og tilbage, men sammenlignet med tidens alternativer til “smart home”, er dette system alt for begrænset i forhold til de muligheder, der er på markedet i dag. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Det skal være et almindeligt kiptryk, men ikke samme tryk som styrer lyset. Der skal monteres særskilt sluk alt tryk ved f.eks. yderdør.
Men det kan jo ikke udvides som du skriver til sidst. Det kræver en lille styring. Men så kan du til gengæld programmere dig til det du ønsker.
Jeg har lavet det med gang og udvendig lys hos sønnen. Her slukker man alt ( gang og udvendig) ved at holde kiptryk inde i 3 sec. Så går det over til at tænde lyset en gang imellem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
der var lige en masse svar jeg ikke havde set - så følger lige op på alle ..
@ev elvmand
din fabrik løsning med 2 polede relæer tror jegikke giver mening, da det som jeg læser det - vil blokere for en tænd-alt. eller den generelle tænd funktion når relæet slukker for styrestrømmen.
 

@S.Fabrin
ja, det kunne være være smart med PLC/IHC/Smarthome så det kunne styres med telefon - men kan ikke lige overskue hvordan det skal gøres / sættes op / hvad IHC eller alternativ der skal vælges .. - men hvis du har input til dette modtager jeg gerne. Skal være en løsning der understøtter/fungerer på tværs af mange lysgrupper og kablede svagstrømstryk.

@detblivergodt
Det er et rigtigt godt bud - kan alt det jeg søger - gad godt den var billigere :) - men sådan er det jo så

@Weizo
Det ligner ikke rigtigt noget jeg kan sætte i tavlen - og da jeg har 24V svagstrømstryk til styring i tavlen og ikke op i lampen, så er det nok ikke lige dem jeg skal bruge ..

Yoda, du skriver at det relæ, @det bliver godt beskriver kan alt hvad du søger. Det samme som jeg beskrev i et tidligere indlæg. Det er en rimelig simpel og billig løsning. Når du så vil have en løsning med betjening via smartphone stiger prisen. Så jeg ville vælge løsningen med sluk alt fra et tryk ved f.eks. indgangsdøren, så du kan slukke alt, når du forlader huset/lejligheden. 

fase
@S. Fabrin
Ja, det er det da også .. havde ikke luret det var et link .. :) beklager..
Der er ikke nogen ekstra relæ der slukker for styrestrøm. Der er en eller flere sluk alt knapper der kommer med impuls til skifte af de kiprelæer som er tændte. Dem som ikke er tændte forbliver slukkede.
Jeg synes ikke at have læst at du ønsker knap til "tænd alt" Det er enten en trykfejl eller måske lidt forvirring i "ønskeseddel"
Men andre "smarte" funktioner er ikke indeholdt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis