Varmeveksler til opvarmning af lille pool

Jeg har investeret i en billig 700 liters pool ( Harald Nyborg / Avenli Amsterdam 3 personer).

Der er et 1,5 kW varmelegeme i pumpen. Opvarmning fra 20 til 40 grader bruger ca 30 kW. (= 75 kr) og ca 7 kW i døgnet til at holde temp på 40 gr.

Ved en ny påfyldning har jeg alternativt opfyldt med 40 gr varmt vand fra min Metro vandvarmer, der opvarmes af mit NBE pillefyr. Samlet pilleforbrug var 6 kg træpiller (= 11 kr).

Jeg tænker derfor, at sætte en varmeveksler på pillefyret til vedligeholdelse af temp i poolen.

Mine spørgsmål:

1: kan jeg bruge en udtjent fjernvarme unit (fx Danfoss Redan). De fåes på DBA til ca 1000 kr.

2: Hvis jeg køber en ny varmeveksler som en af disse 
https://www.hedestoker.dk/varmeveksler-rustfrie-kobberloddet-veksler.html

Skal den så være på 6, 11 eller 16 kW

3: Udover varmeveksleren skal jeg bruge en cirkulationspumpe og en termostat der lukker for fremførsel, når temp i poolen er på 38-40 gr.
Er der andet, som jeg skal bruge for at det kan virke?

På forhånd tak
Heine

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der klor i vandet kan du ikke bruge den fra redan såfremt den ikke er rustfri, da klor er ekstremt aggressivt over for,metal, og den vil lave hul i dine vekselplader. veksleren,  skal som minimum være med rustfri plader. Da din pool kun er på 700 l,så vil den på 6 kw være langt mere end tilstrækkeligt.
Jeg er enig med Mfrost at du skal bruge en rustfri varme veksler men før du dimmentionere hvor stor denne veksler skal være skal du tage et valg.

Skal du kun vedligeholde en temperatuer er 6kw helt sikkert nok. Lader du derimod vandet stå (med klor) i og skal genopvarme vandet efter nogle dage skal du vælge en varmeveksler så stor som dit fyr dvs har du et 10 kw fyr så vælg 11kw veksler. Er dit fyr større så sæt 16kw veksleren på.

Hvis du i dag ser på hvor meget effekt fyret bruger for at varme din varmtvandsbeholder op kan du se det.
Har du tømt din varmtvandsbeholder og du skal genopvarme vandet kører dit pillefyr med tæt på 100 pct effekt og på trods af dette er fyret lang tid om at varme de måske 115 liter i din VVB op. Her skal du opvarme 700 liter vand så hvis du skal kunne varme dette op inden for rigemelig tid skal du kunne sætte meget effekt fra fyret til dit spa bad.

Hej mfrost og hensan
Tak for jeres udførlige svar 👍
Det hjælper mig godt på vej.

Der er klor i spaen og mit pillefyr yder max 10 kW. Så løsningen må blive en 11 kW rustfri veksler.
Og da jeg primært vil bruge den udendørs spa uden for fyringssæsonen, kan jeg bruge fyrets fulde kapacitet.
 
Ups
Jeg glemte at spørge om klorvandet også gør skade på en alm Grundfos cirkulationspumpe, eller om der skal noget andet til?
Jeg lavede et system for nogle år siden hvor jeg træk vandet igennem en solvarme slange og skulle hæve vandet ca 2 meter og løbe igennem solvarme slange. Mine tanker dengang var meget lig dine med en almindelig Grundfos (eller tilsvarende) cirkulationspumpe men det viste sig at jeg havde store problemer med at få systemet til at virke. Jeg kunne ikke få sugning og cirkulationspumpen til at levere tryk i en sådant system Hvis jeg primede pumpen kunne jeg lige få den igang men når jeg lukkede systemet ned fik jeg samme problemer ved næste opstart.
Løsningen for mig dengang var at opgradere poolens medfølgende pumpe til en lidt støre sandfilter pumpe og bruge den pumpe til at sende vandet først gennem filteret og derefter varmeunit.

Jeg tænker derfor om du overhoved behov for at sætte en ekstra cirkulations pumpe på eller du "bare" kan sætte din varmeveksler i serie med det filter/pumpe der allerede er i spa alternativt bruge en dedikeret og billig pool pumpe som fx https://www.harald-nyborg.dk/produkt/pool-sandfilterpumpe-3785l-t

Hej Hensan
God pointe 👍
Den vil jeg prøve af 😀
Og rapportere her, så andre måske kan få glæde af min erfaring.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis