Skifte isolering om ventilationsrør

Hej

Jeg har et nilan anlæg. Der har været problemer med kondens på ydersiden af indsugningsrøret, som ses på billedet her (det rør med mest tape).

Jeg tænker, jeg skal have skiftet isoleringen, så den bliver damptæt. Er det mon muligt, og hvad skal jeg benytte mig af? Er det et job for en professionel?

Det er et 160mm rør med flexslange nederst ved anlægget. Det går op i uisoleret loftsrum (hvor røret også er isoleret frem til taghætten).

Mvh
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske er det mig der har misforstået noget, men det hjælper da ikke at gøre den damptæt. Røret er jo tæt i sig selv. Kondensen må da komme af samme princip som en kold ølflaske, og hvis det er aktuelt, så skal der mere isolering omkring. Hvor tyk er den nuværende isolering? Oplever du kondens i de temperaturer vi var i øjeblikket eller er det om vinteren?
Det kan sagtens være, det er tykkelsen. Der er 50mm, og den sidder ikke tæt alle steder. Se fx billede - det er ved indgangen til anlægget.

Der er primært synlig kondens om vinteren. Udfordringen er, at kondensen danner skimmel eller lignende, og det lugter hele året.

Du kan bruge 50 mm Glasuld lamelmåtte med Alufolie. Tapet sammen med Alu-tape.
Nilan anbefaler 50 mm isolering for Ind- og udsugningsrørene (rørene der har direkte forbindelse til udeluften).

Som Børgealle skriver har Damptæthed ingen betydning.

Det er lufttætheden som har betydning!

Om du selv kan klare det, afhænger helt af dine egne kompetencer.  

Da din sag, for et godt stykke tid siden, tidligere har været her på Forummet, uden at blive løst, formoder jeg at du nok hurtigst får gjort det ved professionel hjælp.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis