Træterrasse - højde fra fliser

Hejsa,

Jeg har en flise terrasse under halvtag (2 af siderne er muret), hvor jeg gerne vil lægge en træterrasse ovenpå. Jeg er lidt i tvivl om, hvor meget højde forskel jeg kan nøjes med at have mellem fliserne og træterrassen? Altså mellem fliserne og strøgerne. Vil 1,5 cm være tilstrækkeligt på det højeste punkt? (Der er allerede fald på fliseterrassen.)

Tak :)

/Ramo

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er fint !
Stykker af tagpap er super til opklodsning.

Mvh Henrik 

-viden er roden til alle problemer og alle løsninger-

Synes nu det lyder af lidt?.. men det kommer an på risikoen for opstigende fugt fra dine fliser og hvilken holdbarhed du ønsker.
Det højeste punkt er i det inderste hjørne (tørt) som derved har den mindste afstand mellem fliserne og strøerne. Derfra bliver afstanden kun større, laveste punkts afstand er ca 5 cm.

Hvad vil du anbefale?

Jeg er ikke ekspert og der er nok 1000 holdninger til emnet.. men fx et link som nedenstående siger 10-15cm over fliser.

Dog har forfatter også nedenunder i kommentarerne skrevet at fugt fra fliser er uproblematisk hvis der anvendes trykket træ.

Og lidt senere skriver han at de ikke rigtig ved det... hehe beklager - du må nok køre ud fra mavefornemmelsen :) (personligt har jeg 7cm over fliser på det skur jeg er ved at bygge)

Link:
https://www.trae.dk/leksikon/holdbarhed-gode-raad-om-brug-af-trae-taet-ved-jorden/

Annonce
Tak for tilbagemelding Philippe :)

Puha, 10-15 cm højde lyder af meget:

"Træ regnes for fri af jordkontakt hvis træet er placeret 100 -150 mm over fliser eller lignende fast underlag. Hvis underlaget er jord, så skal afstanden være 200 – 300 mm.
Hvis der er anvendt trykimprægneret træ er flisekontakt og opfugtning dog uproblematisk
"

Jeg frygter ikke, at strøerne vil stå i vand, da der er god fald på fliserne. Da murpap vil bremse opstigende fugt fra fliserne (samt plast kiler), tænker jeg ikke, at det er et problem. I det terrassen vil stå i læ (halvtag), tænker jeg ikke at det er et problem.

Synes også at have læst flere tråde herpå forumet, med anbefaling om at klodse op med fliser + murpap + kiler, uden særlig hentydning til afstand bør være x cm over fliserne. I mit tilfælde, vil jeg umiddelbart tro, at terrassebrædderne og siderne af terrassen vil kæmpe meget mere mod fugt (regnvand/sne).

Jeg tillægger murpap en stor værdi, er der mon risiko for, at den ikke vil bremse fugten?

/Ramo

/Ramo
De 10-15 cm er jo bare en definition på jordkontakt. Jeg tænker ikke det er et problem så længe du anvender trykimprægneret træ i den rette klasse. Hvis du holder 1,5 cm ved den laveste opklodsning så tror jeg ikke du får nogen problemer. Så længe du har murpap under så har du gjort hvad du kan for at forhindre opstigende fugt. Det skal nok blive godt.
Tak Rasmus - jeg arbejder videre med terrassen :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis