Ny igangsætter / erstatning på gammel motor

Kære LDS

Jeg har som tidligere nævnt anskaffet mig en gammel høvl med remtræk.
Til den tilhøre en ældre motor med igangsætter.

Jeg har nu kørt med den nogle dage og den spiller rigtig fint, dog har igangsætteren givet nogle ordentlige gnister. Og glædet indvendigt nogle sekunder efter start.

Og her til aften starter motoren ikke :(

Hvad skal der til for at udskifte igangsætteren? Og kan man det?
Jeg er ligeglad med æstetik, og vil bare vide om jeg skal til at lede efter ny motor.

Med venlig hilsen
Jacob Rosenberg

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De 3 slæberinge er sikkert forbundet til igangsætter. De kortsluttes direkte og din motor kan startes direkte på strømkontakten.
Men jeg synes der mangler meget i at det er en ok installation. Så måske kunne det være godt at ofre en ny motor på sagen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
,At der mangler noget i, at det er en OK installation, er i den grad en ægte jysk underdrivelse, hvis jeg skal sige det pænt.
Men lad os lige se igangsætteren uden låg. Den er sikkert i en sådan stand, at den trænger til en hovedrengøring.
Ledningsdimensionen er i det hele taget alt for lille.

fase
Kære begge
Jeg tog det yderste låg af igangsætteren, og kunne konstatere at den ene ledning var røget af skoen.
Jeg tager jeres ord alvorligt og vil finde mig en ny motor… og husker der skal tilføjes:
Jord
Nød afbryder
Andet?
Du skal også undersøge om din installation er dimensioneret til at starte en 5HK motor. Noget helt andet virker igangsætteren efter du har monteret den ledning, der var røget af skoen?
Er der ikke t låg til tilslutningsklemmerne?

fase
Skal det være helt super, skal du også have et strømfaldsrelæ, så maskinen ikke kan starte op igen ved strømsvigt, eller hvis man slukker/tænder på hovedafbryderen.
Det kan laves med et magnetbetjent motorværn, så er det også nemt med nødstoppet.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Ja den virker, men den gnister og lugter sku lidt.
Jeg er klar over at mine el installationer skal være gearet og det bliver de snarligt.
Låget er desværre flækket.

Har du alle stumperne til låget, kan du sikkert lime dem sammen. Igangsætteren lugter sikkert, fordi der er støv på den. Men den bedste løsning er en ny motor og skal det være med mulighed for at kunne regulere hastigheden køber du også en frekvensomformer.

fase
Jeg aner intet om motor. Men jeg skal altså kigge efter en:
5hk
400v
med frekvensomformer, magnetbetjent motorværn og nødstop.
Tak for input
Den igangsætter du har er ikke beregnet til at regulere hastighed, det er kun til en rolig igangsætning så motoren kan gå i gang på 10 A sikringer.
Har du den på en 16 A gruppe kan en almindelig motor sagtens gå i gang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis