Planlægning forskalling

Hej derude i ferieland

jeg skal til at planlægge cc30 forskalling og kommer i den forbindelse i tvivl om grundprincipperne

Hvordan undgår man at køre skævt? Og hvordan forholder man sig til at vinkler mellem vægge måske ikke helt er 90 grader? 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Loft eller væg?

Ved loft slår du en streg  med en kridtsnor, så du har et brædt i midten af rummet (hvis det passer ift bredden på din loftbeklædning), og så sætter du mål af til resten.

Ved væg er princippet det samme, dog skal forskallingen være i lod. 
Du måler ud fra centerlinjen og sætter mærker ved 30, 60, 90 cm. osv. så sætter du et krds til vestre eller højre for dine mærker, så du kan se på hvilken side af opmærkningen dit bræt skal placeres. Så smutter det ikke i farten.
Ved at måle ud fra centerlinjen og ikke fra hvert bræt, sikrer du dig at dine mål ikke skrider. Håber det giver mening, ellers skal jeg gerne supplere med en skitse. 


Med venlig hilsen

Anders

kres10 skrev den 07-08-2021 08:54:07

Loft eller væg?

Ved loft slår du en streg  med en kridtsnor, så du har et brædt i midten af rummet (hvis det passer ift bredden på din loftbeklædning), og så sætter du mål af til resten.

Ved væg er princippet det samme, dog skal forskallingen være i lod. 

 Tak. Det er loft ja. Og 600x1200 akustikplader der skal sættes op.  

Jeg har dog lidt udfordringer med den skillevæg som I kan se på billedet og hvordan jeg griber den an. 
 

Anders K skrev den 07-08-2021 09:35:47

Du måler ud fra centerlinjen og sætter mærker ved 30, 60, 90 cm. osv. så sætter du et krds til vestre eller højre for dine mærker, så du kan se på hvilken side af opmærkningen dit bræt skal placeres. Så smutter det ikke i farten.
Ved at måle ud fra centerlinjen og ikke fra hvert bræt, sikrer du dig at dine mål ikke skrider. Håber det giver mening, ellers skal jeg gerne supplere med en skitse.

 Tak for svar Anders.
altså det ville være en kæmpe hjælp hvis du ville det. Jeg kan fortælle at plader skal gå i samme retning som skillevæggen.

Vh
Bredden passer med 4 plader på 120 og et stykke på 83,5 I hver side (=647cm stramt mål)
Længden passer med ca 14 hele bredder på 60cm (=840cm stramt)
Skillevæggen lader du som om ikke er der og skærer blot pladerne til langs denne.

Du kan godt få mindre spild i bredden, men jeg synes det er pænest at slutte med større stykker, det er et temperamentsspørgsmål.

Mvh Henrik 

-viden er roden til alle problemer og alle løsninger-

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis