Spærtræ gamle mål?

Hej alle
Vores carport skal renoveresi tagkonstruktionen pga indtrængende vand. Jeg håber at udskifte de dårlige spær 1-1 men kan ikke finde spærtræ i de ønskede mål 50*200*6400.  Er de mon udgået i de mål? Eller skal jeg lede efter noget andet?
Tak for hjælp.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fruengørdetselv skrev den 06-08-2021 18:24:48

Hej alle
Vores carport skal renoveresi tagkonstruktionen pga indtrængende vand. Jeg håber at udskifte de dårlige spær 1-1 men kan ikke finde spærtræ i de ønskede mål 50*200*6400.  Er de mon udgået i de mål? Eller skal jeg lede efter noget andet?
Tak for hjælp.

 Tror ikke du kan finde spærtræ i 50 x 200, det nærmeste mål er 45 x 195

Så skal du nok over i tømmer, eller limtræ.
Men en længde på 6,4 meter kan nok være et problem at finde, i spærtræ og tømmer.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis der er feks 6m mellem støttepunkterne kan du godt finde spærtræ de fleste steder og så blot forlænge med stumper til udhænget.

Men 640cm lyder voldsomt hvis der ikke er mellemunderstøtning så tjek lige spærtabellerne så du ikke løber ind i en problematisk nedbøjning.

Mvh Henrik 

-viden er roden til alle problemer og alle løsninger-

Tak for jeres svar. Og godt forslag at sætte "løse ender" på udhæng, der er nok kun 6 m ml støtter.
 
Vores tanke er er genbruge den øvrige konstruktion  og kun skifte de rådne spær.Derfor skal størrelsen passe til det eksisterende. Men jeg spekulerer på om det mon er muligt at løsne sømmene der holder spær til beslag uden at løsne søm ml beslag og den bærende bjælke. Har I nogen erfaring med det?
Er det fladt tag med tagpap eller hvordan ?

Du får sandsynligvis brug for en bajonetsav med metalklinge så du kan skære søm over, det er lettest....
Men et billede ville være godt 😉

Mvh Henrik 

-viden er roden til alle problemer og alle løsninger-

Annonce

Det er de her beslag jeg gerne vil løsne fra spær, så spærret kan skiftes men bærende bjælke bevares.
Der skal 10mm plasttag på igen, som før.
Du kan slibe hovederne af sømmene med en vinkelsliber, sømmene er sikkert svære/umulige at trække ud.

Vi prøver igen, i morgen --
Ok.
Hvad tænker du om første billede hvor man kan se råddet i spærrene, det går vel halvvejs igennem træet lige der, kan sådan et spær bevares hvis det får noget sidestøtte (lasker)? Eller skal det skiftes? 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis